Utvrđivanje programske klasifikacije

Proračun sadrži financijske planove proračunskih korisnika u kojima se procjenjuju prihodi i primici te utvrđuju rashodi i izdaci u skladu s proračunskim klasifikacijama. Zakon o proračunu (u nastavku: Zakon) definira proračunske klasifikacije kao okvir kojim se iskazuju i sustavno prate prihodi i primici te rashodi i izdaci po nositelju, cilju, namjeni, vrsti, lokaciji i izvoru financiranja. Vrste, sadržaj i primjena proračunskih klasifikacija propisani su Pravilnikom o proračunskim klasifikacijama (u nastavku: Pravilnik) koji se primjenjuje počevši od proračunskog ciklusa za razdoblje 2025. do 2027. Napominjemo da su sve glavne odredbe Pravilnika bile utvrđene i u ranijem Pravilniku o proračunskim klasifikacijama (u nastavku: raniji Pravilnik).

Programska klasifikacija je prikaz programa i njihovih sastavnih dijelova: aktivnosti i projekata koji se definiraju u skladu s aktima strateškog planiranja te ciljevima i zadaćama proračuna, proračunskih i izvanproračunskih korisnika. Program sadrži neovisne, usko povezane aktivnosti i projekte usmjerene ispunjenju zajedničkoga cilja, pri čemu za aktivnost nije unaprijed utvrđeno vrijeme trajanja dok se projekt planira jednokratno, a može biti tekući ili kapitalni. Tekući projekt uključuje rashode poslovanja i izdatke, a može uključivati i ulaganja na nefinancijskoj imovini. Kapitalni projekt obavezno uključuje kapitalna ulaganja koja za posljedicu imaju povećanje i/ili očuvanje vrijednosti nefinancijske imovine, a može uključivati i rashode poslovanja i izdatke.

Program sadrži: brojčanu oznaku (četiri znamenke u rasponu od 1000 do 9999), naziv, opis i ciljeve provedbe te pokazatelje uspješnosti. Aktivnost i projekt sadrže: brojčanu oznaku (slovo A, T ili K i šesteroznamenkasti broj u rasponu od 100001 do 999999), naziv, pravnu osnovu za uvođenje, opis i pokazatelje uspješnosti. Aktivnosti i projekti koji traju duže od jedne proračunske godine, ne smiju mijenjati inicijalno definiranu jedinstvenu brojčanu oznaku u svim godinama trajanja aktivnosti odnosno projekta.

Razdjel utvrđuje programe, aktivnosti i projekte za proračunske korisnike iz svoje nadležnosti, prijavljuje to Ministarstvu financija odnosno upravnom tijelu jedinice nadležnom za financije. O utvrđenoj programskoj klasifikaciji razdjel je dužan obavijestiti proračunske korisnike (čl. 7. Pravilnika). Međutim, ponekad takva obavijest izostane. U takvim slučajevima proračunski korisnici trebaju provjeriti odgovara li programska klasifikacija utvrđena u njihovom financijskom planu onoj koja je utvrđena u donesenom i objavljenom proračunu, te ako postoje razlike, uskladiti svoj financijski plan s usvojenim proračunom i dati ga upravljačkom tijelu na usvajanje (čl. 38. Zakona).

Utvrđene aktivnosti i projekte proračunski korisnik može dodatno razraditi za svoje potrebe pri čemu je potrebno uspostaviti vezu s aktivnostima i projektima utvrđenim u proračunu. U izvještaju o izvršenju financijskog plana moraju se prikazati programi, aktivnosti i projekti koji su utvrđeni u proračunu.

Iz objavljenih proračuna pojedinih JLP(R)S-a vidljivo je da programi, aktivnosti i projekti u proračunu često nisu razrađeni u skladu s ranijim Pravilnikom. Kod dodjele brojčanih oznaka uglavnom se poštuju odredbe Pravilnika. Međutim, kod utvrđivanja naziva i obuhvata to nije slučaj. Stoga se u nastavku navode neke od nepravilnosti utvrđene u proračunu koje bi trebalo otkloniti kod izrade proračuna i financijskih planova za sljedeće proračunsko razdoblje.

Rashodi i izdaci proračunskih korisnika, trebaju biti planirani na razini glave ili RKP-a (glava se sastoji od jednog ili više proračunskih korisnika). Umjesto toga, često se proračunski korisnici planiraju u okviru aktivnosti. Primjerice, u okviru glave Programi javnih potreba planirani su programi Predškolski odgoj, Rad udruga u kulturi, Knjižnica, Sport, a u tek u okviru pojedinih programa vidljive su aktivnosti koje se odnose na redovan rad proračunskih korisnika.

Kod nekih JLP(R)S-a programska klasifikacija je postavljena predetaljno, a nazivi aktivnosti i projekata prate ekonomsku klasifikaciju. Primjerice, u okviru glave Dječji vrtić planiran je program Redovna djelatnost Dječjeg vrtića, a u okviru toga programa aktivnosti Rashodi za plaće Dječjeg vrtića, Ostali rashodi za zaposlene Dječjeg vrtića, Materijalni rashodi Dječjeg vrtića. U ovom slučaju program bi trebao biti Predškolsko obrazovanje, a aktivnost Redovna djelatnost Dječjeg vrtića. U drugom slučaju u okviru glave Upravni odjel za financije planiran je program Materijalni rashodi javne uprave i administracije s aktivnostima Administrativni i režijski troškovi, Službena putovanja itd. Sve navedene aktivnosti predstavljaju ekonomsku klasifikaciju i trebaju biti spojene u jednu aktivnost. Umjesto navedenoga trebalo je utvrditi program Javna uprava i administracija i aktivnost Redovna djelatnost ili Administracija i upravljanje.

PROČITAJTE VIŠE:

FIP br. 5/24, M. Karačić, Proračunske klasifikacije, str. 102

 

Odaberite TEB-ov sustav usluga za 2025. pretplatom na časopis „Financije, pravo i porezi“

Osigurajte jednostavnu, brzu i praktičnu primjenu računovodstvenih, poreznih i ostalih propisa u praksi kroz besplatno neograničeno telefonsko savjetovanje, popuste na TEB-ovim seminarima i webinarima, stručne, aktualne i praktične članke, besplatno pisano mišljenje i ostale pogodnosti.

Za raniju uplatu pretplate (do 30.11.2024.) DARUJEMO JEDNU BESPLATNU SNIMKU WEBINARA po Vašem izboru koju možete odabrati do 31.12.2025.

Detaljne informacije o svim pogodnostima koje ostvarujete odabirom TEB-ovog sustava usluga i pretplatom na časopis „Financije, pravo i porezi“ pogledajte na:

ODABERI.TEB.HR

 

Natrag