FOTO: FREEPIK
Što je sitni inventar?
Sitni inventar čine predmeti proizvedene nefinancijske imovine male vrijednosti koji se ne utroše jednokratnom upotrebom u procesu poslovanja.
S obzirom da postoji mogućnost razvrstavanja[1] određene dugotrajne nefinancijske imovine u sitni inventar, mnogi proračunski korisnici/JLP(R)S-i neku uredsku opremu (računala i računalnu opremu, uredski namještaj i sl.) razvrstavaju upravo pod sitni inventar. Pravilnikom nije propisano koja je to mala vrijednost (nije propisano vrijednosno ograničenje - određeni iznos eura) pa su postupanja u praksi različita.
Sitni inventar čine predmeti kratkotrajne i dugotrajne imovine.
Analitička evidencija sitnog inventara
Za dugotrajnu nefinancijsku imovinu Pravilnikom je propisano obvezno vođenje analitičke evidencije, po vrsti, količini i vrijednosti te imovine - nabavnoj i ispravku vrijednosti. S druge strane, Pravilnik izrijekom ne propisuje obvezno vođenje pomoćne knjige sitnog inventara – po vrsti, količini i vrijednosti, stoga mnogi proračunski korisnici/JLP(R)S-i nemaju ustrojenu tu pomoćnu poslovnu knjigu.
Međutim, Pravilnik (vidjeti čl. 31. st. 4.) propisuje da se sitni inventar u upotrebi obvezno zadržava u evidenciji i iskazuje u bilanci do trenutka prodaje, darovanja, drugog načina otuđenja ili uništenja. Iz te odredbe proizlazi da je obavezno ustrojavanje evidencije koja će osigurati podatke o nabavnoj i ispravku vrijednosti svakog predmeta koji je klasificiran pod sitni inventar, kako bi se u trenutku prodaje, darovanja, drugog načina otuđenja ili uništenja te imovine te poslovne promjene mogle kvantificirati i evidentirati u poslovnim knjigama kao isknjiženje te imovine.
• Često je pitanje iz prakse onih proračunskih korisnika/JLP(R)S-a koji nemaju ustrojenu analitičku evidenciju sitnog inventara po vrsti količini i vrijednosti, kako treba postupiti nakon što se dogodilo komisijsko uništenje predmeta koji predstavljaju sitni inventar ili je utvrđen manjak tih predmeta, pa ih treba isknjižiti iz poslovnih knjiga. Iako se u tim slučajevima točno utvrdilo koji predmeti nedostaju, budući da nema ustrojene analitičke evidencije nisu poznate pojedinačne vrijednosti tih predmeta (nabavna i ispravak), a to znači da nije poznata vrijednost te imovine koju bi trebalo isknjižiti iz glavne knjige, s računa na kojima se ta imovina iskazuje (u okviru podskupina 042 – nabavna vrijednost sitnog inventara u upotrebi i 049 - ispravak vrijednosti sitnog inventara u uporabi).
Također napominjemo da je također nužno, iako nije izrijekom propisano, voditi analitičku evidenciju zaliha sitnog inventara – po vrsti količini i vrijednosti. Pravilnikom je propisano da sitni inventar može otpisivati jednokratno stavljanjem u uporabu ili kalkulativno razmjerno trošenju, pa preporučujemo da pitanje otpisa ove imovine bude uređeno odlukom čelnika, kao što je bilo uređeno i prije 2025.
Analitika sitnog inventara u Excel datoteci?
Proračunski korisnici i JLP(R)S-i vode poslovne knjige na način da osiguraju:
- ispravnost i kontrolu unesenih podataka,
- čuvanje i mogućnost korištenja podataka,
- dobivanja uvida u promet i stanja na računima glavne knjige te
- vremenski slijed obavljenog unosa poslovnih događaja.
Poslovne knjige vode se za proračunsku godinu (koja je jednaka kalendarskoj), otvaraju se na početku poslovne godine ili danom osnivanja te se primjenjuje načelo bilančne povezanosti. To načelo znači da početna stanja glavne knjige (i analitičkih evidencija koje predstavljaju razradu podataka glavne knjige) na početku proračunske godine moraju biti ista kao zaključna stanja na kraju prethodne.
Iz navedenoga se može zaključiti da vođenje evidencije sitnog inventara u Excel tablici (čak i da ono uključuje podatke o nabavnoj i ispravku vrijednosti) ne osigurava navedena pravila za vođenje poslovnih knjiga.
Dakle, preporučujemo ustrojavanje analitičke evidencije sitnog inventara koja će sadržavati podatke o toj imovini – po vrsti, količini i vrijednosti (nabavnoj i otpisanoj) te s drugim potrebnim podacima, u formi koja će osigurati čuvanje i mogućnost korištenja podataka.
[1] Vidjeti čl. 29. st. 19. Pravilnika o proračunskom računovodstvu i Računskom planu (Nar. nov., br. 158/23 i 154/24; u nastavku: Pravilnik)
----------
Osigurajte jednostavnu, brzu i praktičnu primjenu računovodstvenih, poreznih i ostalih propisa u praksi kroz neograničeno telefonsko savjetovanje, popuste na TEB-ovim seminarima i webinarima, stručne, aktualne i praktične članke, jedno pisano mišljenje i ostale pogodnosti. Detaljne informacije o svim pogodnostima koje ostvarujete odabirom TEB-ovog sustava usluga i pretplatom na časopis „Financije, pravo i porezi“ pogledajte na:
Natrag