Rasprava o proračunu i amandmani na proračun i financijski plan

FOTO:PIXABAY

U Nar. nov., br. 69/25 objavljene su odluke o raspisivanju lokalnih izbora koji će se održati 18. svibnja 2025.

Nakon provedenih izbora često se donose izmjene i dopune proračuna, a kod onih JLP(R)S-a kod kojih je na snazi odluka o financiranju nužnih rashoda i izdataka, tek tada se donosi proračun za razdoblje 2025. do 2027. Stoga u nastavku podsjećamo na pojedine odredbe Zakona o proračunu (Nar. nov., br. 144/21; u nastavku Zakon) vezane uz donošenje proračuna, odluke o privremenom financiranju, odluke o financiranju nužnih rashoda i izdataka te izmjena i dopuna proračuna i financijskog plana s posebnim osvrtom na podnošenje i prihvaćanje amandmana.

Sukladno čl. 40. Zakona, upravno tijelo za financije izrađuje nacrt proračuna te ga dostavlja načelniku, gradonačelniku, županu koji utvrđuje prijedlog proračuna i podnosi ga predstavničkom tijelu na donošenje do 15. studenoga tekuće godine.

Ako predstavničko tijelo prije početka proračunske godine ne donese proračun, privremeno se, najduže za prva tri mjeseca proračunske godine, na osnovi odluke o privremenom financiranju, nastavlja financiranje poslova, funkcija i programa tijela JLP(R)S-a u visini koja je nužna za njihovo obavljanje i izvršavanje te prava primatelja sredstava proračuna utvrđena zakonima i drugim propisima donesenim na temelju zakona (čl. 44. Zakona). Ako se do isteka toga razdoblja ne donese proračun, financiranje se, do donošenja proračuna, obavlja izvršavanjem redovnih i nužnih rashoda i izdataka na temelju odluke o financiranju nužnih rashoda i izdataka.

Tijekom godine mogu se donositi izmjene i dopune proračuna (čl. 45. Zakona) i izmjene i dopune financijskog plana (čl. 46. Zakona) kojima se mijenja isključivo plan za tekuću proračunsku godinu. Na postupak donošenja izmjena i dopuna na odgovarajući se način primjenjuju odredbe Zakona za postupak donošenja proračuna odnosno financijskog plana.

Izmjenama i dopunama proračuna i financijskog plana ne mogu se umanjiti rashodi i izdaci ispod razine izvršenja te preuzetih obveza po investicijskim projektima (čl. 47. Zakona) i preuzetih višegodišnjih obveza (čl. 48. Zakona). Također, ostvareni vlastiti prihodi te namjenski prihodi i primici kao i rashodi i izdaci izvršeni iz navedenih prihoda i primitaka iznad iznosa utvrđenih u proračunu (čl. 53. i 55. Zakona) moraju se planirati minimalno na razini ostvarenog odnosno izvršenog.

Tijekom rasprave o prijedlogu proračuna i financijskom planu u predstavničkom tijelu JLP(R)S mogu se podnositi amandmani za što su u čl. 41 Zakona utvrđeni kriteriji.

Na predloženi proračun odnosno financijski plan ne mogu se prihvatiti amandmani:

  • na teret proračunske zalihe,
  • na teret dodatnog zaduživanja,
  • na teret već prije preuzetih obveza,
  • kojima se mijenja predviđeni manjak odnosno višak,
  • kojima se predlaže povećanje rashoda bez istovremenog prijedloga smanjenja drugih rashoda u istom iznosu i unutar istih izvora financiranja u posebnom dijelu proračuna odnosno financijskog plana,
  • kojima se predlaže povećanje izdataka bez istovremenog prijedloga smanjenja drugih izdataka u istom iznosu i unutar istih izvora financiranja u posebnom dijelu proračuna odnosno financijskog plana.

Iz navedenoga je razvidno da se ne mogu podnositi amandmani kojima se povećavaju rashodi uz smanjenje izdataka i obratno, kao i amandmani kojima se umanjuju rashodi i izdaci ispod razine izvršenja te preuzetih obveza po investicijskim projektima i preuzetih višegodišnjih obveza. Amandmanima se ne mogu smanjivati rashodi iz vlastitih odnosno namjenskih izvora financiranja kako bi se povećali rashodi iz izvora financiranja Opći prihodi i primici i obratno.

Mogu se prihvatiti isključivo amandmani kojima se povećavaju rashodi uz istovremeno smanjenje drugih rashoda u istom iznosu i u okviru istoga izvora financiranja, odnosno amandmani kojima se povećavaju izdaci uz istovremeno smanjenje drugih izdataka u istom iznosu i u okviru istoga izvora financiranja.

Proračun i financijski plan se donosi na razini skupine ekonomske klasifikacije pa se i amandmani podnose na razini skupine. Amandmani se podnose na posebni dio proračuna odnosno financijskog plana, što znači da je, osim skupine ekonomske klasifikacije, potrebno navesti aktivnost odnosno projekt kojem pripada skupina ekonomske klasifikacije koja se povećava odnosno umanjuje.

----------

Osigurajte jednostavnu, brzu i praktičnu primjenu računovodstvenih, poreznih i ostalih propisa u praksi kroz neograničeno telefonsko savjetovanje, popuste na TEB-ovim seminarima i webinarima, stručne, aktualne i praktične članke, jedno pisano mišljenje i ostale pogodnostiDetaljne informacije o svim pogodnostima koje ostvarujete odabirom TEB-ovog sustava usluga i pretplatom na časopis „Financije, pravo i porezi“ pogledajte na:

Natrag