Proračunske klasifikacije na analitičkim računima

FOTO: PIXABAY

Od 1. siječnja 2025. u primjeni je Pravilnik o proračunskom računovodstvu i Računskom planu (Nar. nov., br. 158/23 i 154/24; u nastavku: Pravilnik o računovodstvu). U čl. 11. st. 7. Pravilnika o računovodstvu utvrđeno je da izvadak za pojedini analitički račun iz glavne knjige, između ostaloga, mora sadržavati oznaku proračunskih klasifikacija sukladno važećim propisima. Propisi koji uređuju područje proračunskih klasifikacija su Zakon o proračunu (Nar. nov., br. 144/21; u nastavku: Zakon) i Pravilnik o proračunskim klasifikacijama (Nar. nov., br. 4/24; u nastavku: Pravilnik o klasifikacijama).

Proračunske klasifikacije definirane su u čl. 4. t. 44. Zakona kao okvir kojim se iskazuju i sustavno prate prihodi i primici te rashodi i izdaci po nositelju, cilju, namjeni, vrsti, lokaciji i izvoru financiranja , a na isti način definirane su u čl. 2. st. 2. Pravilnika o klasifikacijama.

Sukladno čl. 16. Zakona prihodi, primici, rashodi i izdaci proračuna i financijskog plana iskazuju se prema proračunskim klasifikacijama, a to su: • organizacijska • ekonomska • funkcijska • okacijska • programska i • izvori financiranja.

Organizacijska klasifikacija je prikaz povezanih i međusobno hijerarhijski usklađenih cjelina proračuna i proračunskih korisnika, s obzirom na odnose prava i odgovornosti, koje ostvaruju postavljene ciljeve, a uspostavlja se kroz razdjele, glave i proračunske korisnike.

Ekonomska klasifikacija je prikaz prihoda i primitaka po prirodnim vrstama te rashoda i izdataka prema ekonomskoj namjeni kojoj služe i razvrstani su u razrede, skupine, podskupine, odjeljke i osnovne račune. Računi ekonomske klasifikacije odgovaraju računima Računskog plana za proračunsko računovodstvo, razreda 3 – 8 (osim skupina računa 39, 49, 59, 69, 79 i 89) i njima pripadajućim podskupinama, odjeljcima i osnovnim računima (čl. 13. Pravilnika o klasifikacijama).

Funkcijska klasifikacija je prikaz rashoda proračuna te proračunskih i izvanproračunskih korisnika razvrstanih prema njihovoj namjeni.

Lokacijska klasifikacija je prikaz rashoda i izdataka prema teritorijalno definiranim cjelinama u skladu s ustrojem RH, drugih država članica EU te ostalih država.

Programska klasifikacija je prikaz programa i njihovih sastavnih dijelova: aktivnosti i projekata, definiranih u skladu s aktima strateškog planiranja te ciljevima i zadaćama proračuna te proračunskih i izvanproračunskih korisnika

Izvori financiranja su skupine prihoda i primitaka iz kojih se podmiruju rashodi i izdaci određene vrste i namjene, a obuhvaćaju: opće prihode i primitke   doprinose • vlastite prihode • prihode za posebne namjene • pomoći • donacije • prihode od prodaje ili zamjene nefinancijske imovine i naknade s naslova osiguranja te • namjenske primitke. Prihodi i primici planiraju se, ostvaruju, raspoređuju, računovodstveno prate i iskazuju prema izvorima iz kojih potječu, dok se rashodi i izdaci planiraju, izvršavaju, računovodstveno prate i iskazuju prema izvorima financiranja (čl. 15. Pravilnika o klasifikacijama).

Iz svega navedenoga vidljivo je da se prihodi i primici u proračunu i financijskom planu raspoređuju prema ekonomskoj klasifikaciji i izvorima financiranja, a rashodi i izdaci prema svim klasifikacijama (čl. 13. Zakona). Izuzetak su izdaci koji se ne prate prema funkcijskoj klasifikaciji.

Važećim propisima (Zakon, Pravilnik o klasifikacijama) nije utvrđena obveza vođenja bilančnih računa (razredi 0 Nefinancijska imovina, 1 Financijska imovina, 2 Obveze i 9 Vlastiti izvori) prema proračunskim klasifikacijama. Izuzetno, prema čl. 215. st. 1. Pravilnika o računovodstvu viškove i manjkove, osim po kategorijama (poslovanje, nefinancijska imovina, financijska imovina), treba voditi i prema izvorima financiranja. Slijedom toga, odredba čl. 11. st. 7. podst. 10. Pravilnika o računovodstvu odnosi se na analitičke račune rashoda i izdataka, prihoda i primitaka (razredi 3 do 8) te na analitičke račune podskupine 922 Višak/manjak prihoda.

Sukladno čl. 215. st. 1. Pravilnika o računovodstvu viškove i manjkove, osim po kategorijama (poslovanje, nefinancijska imovina, financijska imovina), treba voditi i prema izvorima financiranja. Međutim, u čl. 214. utvrđeno je da se ukupni iznosi ostvarenih rashoda i izdataka, prihoda i primitaka za proračunsku godinu sučeljavaju radi utvrđivanja rezultata poslovanja. Utvrđeni rezultat za svaku pojedinu aktivnost s računa podskupine 921 Utvrđivanje rezultata poslovanja prenosi se na odgovarajući račun podskupine 922 Rezultat – višak/manjak. Nakon na takav način utvrđenog rezultata provode se obvezne korekcije sukladno čl. 215. st. 2. do 5. Iz navedenih odredbi nije jasno na koji način bi se utvrdio rezultat po izvorima financiranja. Stoga u tom dijelu mogu očekivati upute Ministarstva financija.

----------

Osigurajte jednostavnu, brzu i praktičnu primjenu računovodstvenih, poreznih i ostalih propisa u praksi kroz neograničeno telefonsko savjetovanje, popuste na TEB-ovim seminarima i webinarima, stručne, aktualne i praktične članke, jedno pisano mišljenje i ostale pogodnostiDetaljne informacije o svim pogodnostima koje ostvarujete odabirom TEB-ovog sustava usluga i pretplatom na časopis „Financije, pravo i porezi“ pogledajte na:

Natrag