FOTO: FREEPIK
Zakonom o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 86/08, 61/11, 04/18 i 112/19; u nastavku: Zakon) uređen je prijam u službu te prava, obveze i odgovornosti službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (u nastavku: JLP(R)S), kao i druga pitanja od značaja za ostvarivanje prava i obveza službenika i namještenika.
Zakonom nije bio uređen radnopravni status službenika upravnih tijela jedinica lokalne samouprave koje se dobrovoljno funkcionalno spajaju putem zajedničkog službenika ili zajedničkog upravnog tijela. Stoga je navedeno pitanje uređeno Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov. br. 17/25; u nastavku: Novela Zakona), koji stupa na snagu 1.6.2025. Isto tako, Zakonom nije propisan rok od tri mjeseca, od stupanja na snagu odluke o ustrojstu upravnih tijela JLP(R)S-a, u kojem se donosi pravilnik o unutarnjem redu.
Zakonom nije riješeno niti pitanje tko obavlja poslove pročelnika u slučaju kada upravno tijelo nema pročelnika, stoga je, zbog pravne sigurnosti i rješavanja statusa zatečenih službenika u primjerenom roku, te raspisivanja javnog natječaja za imenovanje pročelnika novoustrojenih upravnih tijela, Novelom Zakonom propisan rok za donošenje pravilnika o unutarnjem redu, način njegove objave i stupanje na snagu kao i tko obavlja poslove pročelnika u slučaju kada upravno tijelo nema pročelnika.
Novelom Zakona propisan je rok od 30 dana od dana stupanja na snagu pravilnika o unutarnjem redu za raspisivanje javnog natječaja za imenovanje pročelnika upravnih tijela i rok za imenovanje pročelnika kao i mogućnost davanja ovlasti za privremeno obavljanje poslova pročelnika u slučaju kada JLP(R)S nama pročelnika.
Za obavljanje poslove pročelnika do imenovanja pročelnika upravnog tijela, općinski načelnik, gradonačelnik odnosno župan može ovlastiti najduže do šest mjeseci službenika zaposlenog
u istom ili drugom upravnom tijelu iste lokalne jedinice koji ispunjava propisane uvjete za radno
mjesto pročelnika.
Novelom Zakona propisan je mogućnost zadržavanja u službi službenika koji odlaze u starosnu mirovinu ili starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika, ali najduže do 67 godina života, te mogućnost prijma u službu korisnika mirovine s polovicom punog radnog vremena.
Jačanje etičkih standarda službenika u LP(R)S-ima rješava se obvezom donošenja etičkih kodeksa službenika i utvrđivanje institucionalnog okvira za provedbu kodeksa. Radi upravljanjem sukobom interesa službenika u LP(R)S-ima Novela Zakona rješava uvođenjem obveze potpisivanja izjave o nepostojanju sukoba interesa.
Propisane mjere imaju za cilj podizanje etičkih standarda i uspostavu sustava integriteta u LP(R)S-ima, a etičkim kodeksom propisat će se pravila ponašanja službenika i namještenika upravnih tijela JLP(R)S-a.
Služba u lokalnoj samoupravi obavlja se u javnom interesu i financira iz javnih prihoda, a uvažavajući tu činjenicu Novelom Zakonom je propisana mogućnost rada na izdvojenom mjestu rada, rada na daljinu i rada s nepunim radnim vremenom u upravnim tijelima JLP(R)S-a.
Zakonom je propisana obveza polaganja državnog ispita, s tim da se na program, postupak i način polaganja tog ispita primjenjuju propisi o državnim službenicima, ali nisu propisane razine državnog ispita, obveza polaganja državnog ispita propisane razine, rok za polaganje državnog ispita, kao ni posljedice neizvršenja obveze polaganja državnog ispita. Sva navedena pitanja koja nisu bila uređena Zakonom, uređena su Novelom Zakona na način kako je to uređeno Zakonom o državnim službenicima.
Pored navedenih pitanja koja su uređena Novelom Zakona odredbe Zakona o odlučivanju o pravima i obvezama službenika i namještenika u prvom stupnju, prijmu u službu bez provedbe javnog natječaja, načinu provođenja intervjua, sadržaju, objavi i poništavanju javnog natječaja, prijmu u službu na određeno vrijeme, lakim povredama službene dužnosti, zastari pokretanja i vođenja postupka zbog povrede službene dužnosti, ocjenjivanju, premještaju, napredovanju, prestanku službe kao i neke druge, poboljšane su i dopunjene ili izmijenjene.
----------
Osigurajte jednostavnu, brzu i praktičnu primjenu računovodstvenih, poreznih i ostalih propisa u praksi kroz neograničeno telefonsko savjetovanje, popuste na TEB-ovim seminarima i webinarima, stručne, aktualne i praktične članke, jedno pisano mišljenje i ostale pogodnosti. Detaljne informacije o svim pogodnostima koje ostvarujete odabirom TEB-ovog sustava usluga i pretplatom na časopis „Financije, pravo i porezi“ pogledajte na:
Natrag