FOTO: PIXABAY
Rashodi i prihodi u sustavu proračuna – računovodstvo i planiranje
U proračunskom računovodstvu primjenjuje se modificirano načelo nastanka događaja[1] koje prvenstveno znači da se prihodi priznaju u trenutku kada su naplaćeni, odnosno postali raspoloživi i pod uvjetom da se mogu izmjeriti dok se rashodi priznaju u trenutku nastanka poslovnog događaja i poslovne obveze u izvještajnom razdoblju na koje se odnose neovisno o plaćanju.
Rashodi za subvencije (skupina 35) i kapitalne pomoći (podskupina 368) i odgovarajuće obveze evidentiraju se u trenutku pravomoćnosti izdanog akta nadležnog tijela (odluka, rješenje i slično) temeljem kojeg se subvencije odnosno kapitalne pomoći dodjeljuju, pod uvjetom da je iznos mjerljiv te da se odnosi na izvještajno razdoblje.
Primjerice odluka Vlade o donošenju Programa potpore za proizvođače šećerne repe za razdoblje od 2023. do 2027. godine s utvrđenim ukupnim sredstvima za provedbu u iznosu od 6.500.000,00 eura koja se osiguravaju u državnom proračunu RH unutar razdjela 060 Ministarstvo poljoprivrede nije temelj za evidentiranje rashoda i obveze za subvenciju. Rashod i obveza u iznosu koji se odnosi na tekuću godinu nastaju tek kada Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju donese Odluku o odobrenju isplata podnositeljima Zahtjeva koji su udovoljili uvjetima za dodjelu potpore iz Programa.
Sukladno novom Pravilniku rashodi i obveze za pomoći dane u inozemstvo te za kapitalne donacije neprofitnim organizacijama, građanima i kućanstvima također se evidentiraju u trenutku pravomoćnosti izdanog akta nadležnog tijela temeljem kojeg se dodjeljuju, pod uvjetom da je iznos mjerljiv te da se odnosi na izvještajno razdoblje. Rashodi za pomoći koje se daju unutar proračuna mogu se evidentirati tek kada primatelj iskaže prihod, znači po novčanom načelu, kako bi se takvi prihodi i rashodi mogli eliminirati u postupcima konsolidacije općeg proračuna. Kako bi se osiguralo obračunsko načelo i priznavanje obveza, u trenutku donošenja akta evidentira se obračunati rashod i obveza.
U proračunskom planiranju ne primjenjuje se isto načelo u državnom proračunu i u proračunu JLP(R)S.
Zakonom o proračunu (Nar. nov., br. 144/21) utvrđeno je da se u državnom proračunu i financijskim planovima proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna primjenjuje modificirano novčano načelo koje prvenstveno znači da se prihodi planiraju u razdoblju u kojem se očekuje njihova naplata, a rashodi u razdoblju u kojem se očekuje njihovo plaćanje. U proračunu JLP(R)S-a i financijskim planovima njihovih proračunskih i izvanproračunskih korisnika primjenjuje se modificirano obračunsko načelo koje prvenstveno znači da se prihodi planiraju u razdoblju u kojem se očekuje njihova naplata, a rashodi u razdoblju u kojem se očekuje njihov nastanak. Ta načela detaljno su utvrđena u Pravilniku o planiranju u sustavu proračuna (Nar. nov., br. 1/24). U sljedećoj tablici daje se usporedni prikaz planiranja i izvršavanja pojedinih prihoda i rashoda u državnom proračunu i proračunu JLP(R)S-a.
Tablica 1. Usporedni prikaz planiranja i izvršavanja pojedinih prihoda i rashoda u državnom proračunu i proračunu JLP(R)S-a
[1] Čl. 20. Pravilnika o proračunskom računovodstvu i Računskom planu (Nar. nov., br. 124/14 – 108/20; u nastavku: Pravilnik o računovodstvu) i čl. 4. Pravilnika o proračunskom računovodstvu i Računskom planu (Nar. nov., br. 158/23; u nastavku: novi Pravilnik)
----------
Osigurajte jednostavnu, brzu i praktičnu primjenu računovodstvenih, poreznih i ostalih propisa u praksi kroz neograničeno telefonsko savjetovanje, popuste na TEB-ovim seminarima i webinarima, stručne, aktualne i praktične članke, jedno pisano mišljenje i ostale pogodnosti. Detaljne informacije o svim pogodnostima koje ostvarujete odabirom TEB-ovog sustava usluga i pretplatom na časopis „Financije, pravo i porezi“ pogledajte na:
Natrag