U Nar. nov., br. 148/24 od 18. prosinca 2024. objavljen je Pravilnik o objavi podataka o poslodavcima kod kojih je proveden nadzor u području prijavljivanja rada, koji stupa na snagu 26. prosinca 2024. godine.

Pravilnik je donesen na temelju čl. 12. st. 7. i čl. 20. st. 4. Zakona o suzbijanju neprijavljenog rada (Nar. nov., br. 151/22),.

Njime se propisuje sadržaj, način upisa u evidenciju i rokovi objave podataka o poslodavcima kod kojih je tijekom inspekcijskog nadzora zapisnikom utvrđeno postojanje neprijavljenog rada te sadržaj, način upisa u evidenciju i rokovi objave podataka o poslodavcima kod kojih je tijekom inspekcijskog nadzora utvrđeno da nisu prekršili odgovarajuće propise u području prijavljivanja rada i isplate plaće.

Propisi u području prijavljivanja rada i isplate plaće navedeni su u Prilogu 1. Pravilnika koji čini njegov sastavni dio. Radi se o odgovarajućim prekršajima koji predstavljaju kršenje propisa u području prijavljivanja rada iz Zakona o suzbijanju nepravilnog rada, Zakona o radu, Zakona o strancima, te Zakona o mirovinskom osiguranju, te prekršajima koji predstavljaju kršenje propisa u području isplate plaće prema Zakonu o radu, Zakona o osiguranju radničkih potraživanja i Zakona o minimalnoj plaći.

Podaci se upisuju u evidencije iz članka 2. stavaka 1. i 2. ovoga Pravilnika i objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva

Prema Zakonu, Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike uspostavlja, vodi i objavljuje dvije evidencije, jednu o poslodavcima kod kojih je tijekom inspekcijskog nadzora zapisnikom utvrđeno postojanje neprijavljenog rada, te drugu o poslodavcima kod kojih tijekom inspekcijskog nadzora nije utvrđeno kršenje odgovarajućih propisa u području prijavljivanja rada i isplate plaće. S ove druge liste poslodavac može tražiti da se ukloni s te liste.

Sadržaj ovih dviju evidencija propisan je čl. 2. Pravilnika, a počinju se voditi danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika.

Utjecaj donošenja Pravilnika na postupke javne nabave

Podaci iz ovih dviju evidencija mogle bi služiti i za postupke javne nabave za potrebe primjene fakultativnih osnova za isključenje iz čl. 254. st. 1. toč. 1. i 3. Zakona o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 120/16 i 114/22). Naime, sukladno tim odredbama javni naručitelj može isključiti gospodarskog subjekta iz postupka javne nabave ako:

  1. može na odgovarajući način dokazati kršenje primjenjivih obveza u području prava okoliša, socijalnog i radnog prava, uključujući kolektivne ugovore, a osobito obvezu isplate ugovorene plaće, ili odredbama međunarodnog prava okoliša, socijalnog i radnog prava navedenim u Prilogu XI. ovoga Zakona



  1. može dokazati odgovarajućim sredstvima da je gospodarski subjekt kriv za teški profesionalni propust koji dovodi u pitanje njegov integritet.

Profesionalni propust je postupanje gospodarskog subjekta protivno propisima iz područja prava koje uređuje obavljanje njegove djelatnosti, prava okoliša, socijalnog i radnog prava, uključujući kolektivne ugovore, a osobito obvezu isplate ugovorene plaće, prava tržišnog natjecanja, prava intelektualnog vlasništva te postupanje protivno pravilima struke

ZJN 2016 ne propisuje način dokazivanja ovih dviju osnova za isključenje, no jasno navedeni podatak iz evidencije prema ovome Pravilniku o kršenju propisa o kojima se ta evidencija vodi svakako bi naručiteljima olakšao dokazivanje postojanje osnove za isključenje. Naravno, prethodno bi trebalo omogućiti ponuditelju dokazivanje mjera pouzdanosti sukladno čl. 255. ZJN 2016.

O vođenju ovih dviju evidencija, načinu upisa i rokovima objave podataka, kao i utjecaju ovoga Pravilnika na postupke javne nabave detaljnije ćemo pisati u sljedećim brojevima FIP-a (od 2/25 pa nadalje).

Natrag