FOTO: FREEPIK
Donaciju imovine možemo definirati kao nenaplatno i dobrovoljno ustupanje imovinske koristi, bez protučinidbe primatelja donacije, s primarnim ciljem imovinske pomoći fizičkim i pravnim osobama u ekonomski nepovoljnijem položaju.
Kod poduzetnika koji donira materijalnu imovinu (donatora) način evidentiranja donacije u poslovnim knjigama, neovisno o vrsti imovine koja se donira, rezultira priznavanjem rashoda od donacije u visini knjigovodstvene vrijednosti donirane imovine. S druge strane, primatelj donacije u svojim poslovnim knjigama priznaje imovinu i prihod od donacije prema njenoj tržišnoj vrijednosti.
Ako je poduzetnik koji donira imovinu upisan u registar obveznika PDV-a i ako je za nabavu ili proizvodnju donirane imovine koristio pravo na odbitak pretporeza u cijelosti ili djelomično, dužan je obračunati i PDV na takvu isporuku. Osnovicu za obračun PDV-a u takvim slučajevima predstavlja nabavna cijena donirane imovine. Za razliku od donacija ostale materijalne imovine, donacija novčanih sredstava ne podliježe obračunu PDV-a.
Kod donatora obveznika poreza na dobit potrebno je voditi računa i o odredbama čl. 7. Zakona o porezu na dobit i čl. 30. Pravilnika o porezu na dobit koje jasno definiraju pravila poreznog priznavanja rashoda od donacija. Porezno priznatim donacijama u pravilu se smatraju donacije obavljene u općekorisne svrhe neprofitnim organizacijama, ustanovama i drugim tijelima koja obavljaju tzv. općekorisne djelatnosti (kulturne, znanstvene, odgojno-obrazovne, zdravstvene, humanitarne, sportske, vjerske, ekološke i druge općekorisne svrhe), i to u iznosu do 2% prihoda ostvarenog prethodnog ili tekućeg poreznog razdoblja.
Iako se u praksi često poistovjećuju, donacija i sponzorstvo su u pravnom, računovodstvenom i poreznom smislu dvije potpuno različite transakcije. Osnovna razlika je u tome da donacija predstavlja činidbu donatora bez protučinidbe primatelja donacije, dok sponzorstvo predstavlja činidbu sponzora uz protučinidbu primatelja sponzorstva.
Sponzorstvo je, s druge strane, bilo koji komercijalni ugovor prema kojemu sponzor na obostranu korist, sponzora i sponzorirane strane, financira ili daje drugi oblik potpore da bi se povezali prepoznatljivost, brandovi i proizvodi sponzora te sponzorstvo, u zamjenu za prava na promociju ove veze i/ili za određene usuglašene izravne ili neizravne pogodnosti.
U tom smislu, sponzorstva možemo definirati kao davanja materijalne ili nematerijalne imovinske koristi koja, za razliku od donacije, nisu bezuvjetna, nego se od primatelja sponzorstva očekuje protučinidba uglavnom u obliku promidžbe sponzorove tvrtke, proizvoda (robe) ili usluge.
Prema tome, vrijednost danog sponzorstva može se smatrati i plaćanjem usluge promidžbe ili reklame.
Za razliku od donacija, troškovi sponzorstva (promidžbe, reklame) nisu porezno ograničeni uz pretpostavku da se poslovne transakcije obavljaju u poduzetničke svrhe po tržišnim vrijednostima.
Porezni i računovodstveni aspekti sponzorstva ovise o poreznom statusu ugovornih strana te o tome u kojem obliku je sponzorova činidba (u novcu ili u naravi).
PROČITAJTE VIŠE:
D. Zaloker: FIP br. 7/2024, str. 20
Odaberite TEB-ov sustav usluga za 2025. pretplatom na časopis „Financije, pravo i porezi“
Osigurajte jednostavnu, brzu i praktičnu primjenu računovodstvenih, poreznih i ostalih propisa u praksi kroz besplatno neograničeno telefonsko savjetovanje, popuste na TEB-ovim seminarima i webinarima, stručne, aktualne i praktične članke, besplatno pisano mišljenje i ostale pogodnosti.
Za raniju uplatu pretplate (do 30.11.2024.) DARUJEMO JEDNU BESPLATNU SNIMKU WEBINARA po Vašem izboru koju možete odabrati do 31.12.2025.
Detaljne informacije o svim pogodnostima koje ostvarujete odabirom TEB-ovog sustava usluga i pretplatom na časopis „Financije, pravo i porezi“ pogledajte na:
Natrag