U Nar. nov., br. 155/23 od 22. prosinca 2023. objavljen je Zakon o minimalnom globalnom porezu na dobit, koji stupa na snagu 31. prosinca 2023. godine.
Ovaj Zakon se primjenjuje na fiskalne godine započete od 31. prosinca 2023. Iznimno od navedenog, odredbe članaka 14., 15. i 16. ovoga Zakona primjenjuju se uz iznimku članka 56. stavka 1. ovoga Zakona, na fiskalne godine koje počinju od 31. prosinca 2024. godine.
Posljednjih godina Europska unije je donijela ključne mjere za jačanje borbe protiv agresivnog poreznog planiranja na unutarnjem tržištu, a iste su prenesene putem različitih poreznih propisa u hrvatski porezni sustav. Riječ je o preporukama Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (u daljnjem tekstu: OECD) u kontekstu inicijative protiv smanjenja porezne osnovice i premještanja dobiti (eng: „Base Erosion and Profit Shifting“, u daljnjem tekstu: BEPS).
Cilj i svrha mjera BEPS-a je osigurati da se dobit multinacionalnih skupina poduzeća (u daljnjem tekstu: MNP-ovi) oporezuje ondje gdje se obavljaju gospodarske aktivnosti kojima se ostvaruje dobit i ondje gdje se stvara vrijednost. Prva mjera BEPS-a odnosi se na Rješavanje poreznih izazova proisteklih zbog digitalizacije gospodarstava i provodi se uspostavom globalne minimalne razine oporezivanja. Naime, problemi oporezivanja dobiti koji proizlaze iz digitalizacije i globalizacije gospodarstva bi se trebali riješiti putem dva stupa (Stup 1 i Stup 2), za što je potrebno provesti globalnu poreznu reformu. Sporazum o provedbi globalne porezne reforme u oporezivanju dobiti MNP-ova je podržalo 138 država članica Uključivog okvira OECD-a, među kojima je i Republika Hrvatska. Djelotvornost i pravednost globalne reforme kojom se uvodi minimalna razina oporezivanja uvelike ovise o njezinoj provedbi u cijelom svijetu.
Stup 1 se odnosi na preusmjeravanje dijela prava na oporezivanje najprofitabilnijih MNP-ova i sva pravila još nisu utvrđena na razini OECD-a. Stupom 2 je, pored posebnog pravila vezanog uz porez po odbitku, dogovorena i minimalna globalna efektivna porezna stopa od 15% za MNP-ove s prihodima iznad 750 milijuna eura na konsolidiranoj osnovi. OECD je u prosincu 2021. godine objavio globalni Model pravila protiv smanjenja porezne osnovice za Stup 2 (u daljnjem tekstu: Model pravila OECD-a) odnosno za plaćanje minimalne globalne porezne stope od 15%. Pojednostavljeno, Stup 2 uspostavlja sustav dvaju međusobno povezanih pravila, koja se zajednički nazivaju i „Global Anti-Base Erosion (GloBE) rules”, u okviru kojih bi se odgovarajući iznos poreza („dopunski porez”) trebao naplaćivati svaki put kada je efektivna porezna stopa skupine MNP-a u određenoj državi ili jurisdikciji niža od 15%.
Model pravila OECD-a uz određene prilagodbe za države članice Europske unije sadržan je u Direktivi Vijeća (EU) 2022/2523 od 14. prosinca 2022. o osiguravanju globalne minimalne razine oporezivanja za skupine multinacionalnih poduzeća i velike domaće skupine u Uniji (u daljnjem tekstu: Direktiva), a koju je potrebno je implementirati u hrvatski porezni sustav najkasnije do 31. prosinca 2023.
Ovaj Zakon se primjenjuje na sastavne subjekte koji su članovi skupine MNP-a ili velike domaće skupine čiji godišnji prihod u konsolidiranim financijskim izvještajima krajnjeg matičnog društva u najmanje dvije od četiri fiskalne godine koje neposredno prethode oglednoj fiskalnoj godini iznosi 750.000.000,00 eura ili više, uključujući prihod od isključenih subjekata iz članka 5. stavka 3. ovoga Zakona.
Napominje se kako se obveza poreza na dobit utvrđuje u skladu sa Zakonom o porezu na dobit („Narodne novine“, br. 177/04., 90/05., 57/06., 146/08., 80/10., 22/12., 148/13., 143/14., 50/16., 115/16., 106/18., 121/19., 32/20., 138/20., 114/22. i 114/23.), za svakog poreznog obveznika ponaosob, a ne na nivou skupine koji čine više samostalnih trgovačkih društava, subjekata, koji obavljaju djelatnost u Republici Hrvatskoj. Primjena Zakona neće utjecati na postupak ili način utvrđivanja osnovice ili obveze poreza na dobit. Za utvrđivanje porezne osnovice dopunskog poreza, prema ovome Zakonu, potrebno je uzeti u obzir poslovanje svih društava koje jedno MNP ima u državi ili jurisdikciji, te u cijelom svijetu, dok se obveza poreza na dobit obračunava pojedinačno. Gledajući sa stajališta globalnog rješenja digitalne ekonomije, porez na dobit je zapravo lokalni porez dok je dopunski porez iz ovoga Zakona globalan.
Za primjenu Zakona, kao i u slučaju poreza na dobit, iznimno je važno da porezni obveznici prije utvrđivanja porezne obveze utvrde dobit prije oporezivanja u skladu s odgovarajućim računovodstvenim standardom u skladu s posebnim propisom.
Natrag