Državni ured za reviziju (u nastavku: DUR) podnio je Hrvatskome saboru Izvješće o obavljenoj reviziji Godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2014. godinu(1), koje u trenutku zaključenja ovog broja Infa još nije raspravljeno.
U Izvješću je izraženo uvjetno mišljenje, a u nastavku navodimo neke nepravilnosti i preporuke DUR-a.
Propisima nisu definirana načela za izradu izvještaja o izvršenju proračuna za državnu, ali ni za lokalnu razinu.
Nepravilnosti
Dio nepravilnosti utvrđenih revizijom za ranije godine, ponovljen je i u 2014. Naime, Ministarstvo financija nije propisima reguliralo računovodstvena načela koja se primjenjuju u sastavljanju izvještaja o izvršenju državnog proračuna. Tako je u Godišnjem izvještaju o izvršenju Državnog proračuna za 2014. iskazan manjak (deficit) opće države na temelju podataka koji proizlaze iz različitih računovodstvenih osnova, što ih proračunski i izvanproračunski korisnici primjenjuju u priznavanju prihoda i rashoda, pa DUR ističe da stoga iskazani podaci o manjku (deficitu) nisu pouzdani.
Sredstva proračunske zalihe dijelom nisu korištena u skladu s Zakonom o proračunu, jer su navedenim sredstvima financirani rashodi koji su bili predvidivi te ih je bilo moguće planirati.
Sastavljanje i donošenje planskih dokumenata u 2013. i 2014. značajno je odstupalo od propisanih rokova, što je utjecalo na kvalitetu i realnost financijskih planova proračunskih korisnika i samog državnog proračuna u cjelini. Određeni rashodi nisu realno planirani, iako su druge izmjene i dopune državnog proračuna donesene u prosincu 2014.
U Izvještaju o izvršenju za 2014., Bilanci na dan 31.12.2014. te u Glavnoj knjizi državnog proračuna nisu evidentirani sveukupni podaci o državnoj imovini i obvezama jer nisu obuhvaćeni svi poslovni događaji iz 2014. Tako su rashodi i deficit državnog proračuna, primici od zaduživanja i dug državnog proračuna, iskazani u manjem iznosu. Isto tako nisu evidentirani cjeloviti podaci o naplaćenim potraživanjima državnog proračuna, koje Porezna uprava treba dostaviti Državnoj riznici.
Uz zahtjeve za izdavanje jamstava u 2014. nije priložena cjelokupna dokumentacija, a način obračuna provizije za državna jamstva nije jasno propisan.
Zakon o izvršavanju Državnog proračuna RH za 2014. propisao je da Vlada RH na prijedlog Ministarstva financija treba donijeti Odluku o visini, načinu i rokovima uplate viška prihoda u državni proračun ako ga ostvare agencije, zavodi i druge pravne osobe s javnim ovlastima kojima je osnivač RH, s ciljem umanjenja prekomjernog deficita. Međutim, ta Odluka nije donesena, pa spomenute pravne osobe nisu uplatile višak prihoda u državni proračun.
DUR je istaknuo da ciljevi sanacije zdravstva - svođenje rokova ispunjavanja novčanih obveza u propisane rokove, reorganizacija i racionalizacija poslovanja, nisu postignuti, iako su za sanaciju utrošena značajna proračunska sredstva. Naime, ukupni rashodi državnog proračuna za sanaciju zdravstva u 2013. i 2014. iznosili su 6,5 mlrd. kn, a nepodmirene dospjele obveze saniranih zdravstvenih ustanova i HZZO-a koncem 2014. iznosile su gotovo 1,9 mlrd. kn.
Izmjenama i dopunama Zakona o proračunu iz veljače 2015. odgođeno je donošenje Strategije upravljanja javnim dugom za naredno trogodišnje razdoblje. DUR je istaknuo da s obzirom na potrebe državnog proračuna za zaduživanjem te rast duga državnog proračuna, donošenje Strategije nije trebalo odgoditi.
Preporuke
DUR u svom je izvješću dao i sljedeće naloge i preporuke:
- Planske dokumente treba sastavljati i donositi u rokovima koji su propisani Zakonom o proračunu, te više pozornosti posvetiti realnosti planiranja.
- Financijske izvještaje treba dopuniti podacima o nepodmirenim dospjelim obvezama te donijeti upute o obavljanju popisa imovine i obveza, s posebnim naglaskom na obvezu usklađenja potraživanja i obveza s dužnicima, odnosno vjerovnicima.
- Istovjetne poslovne događaje u godišnjim izvještajima o izvršenju državnog proračuna treba iskazivati u skladu s načelom dosljednosti. Potrebno je osigurati cjelovite i dokumentirane podatke o naplaćenim potraživanjima za prihode državnog proračuna u okviru nefinancijske i financijske imovine radi evidentiranja u Glavnoj knjizi državnog proračuna i godišnjem izvještaju o izvršenju državnog proračuna.
- Postupati u skladu s odredbama godišnjih zakona o izvršavanju državnog proračuna te vezano uz provođenje propisanih mjera za umanjenje prekomjernog deficita, donositi sve propisane odluke. S ciljem učinkovitijeg provođenja propisanih mjera za umanjenje prekomjernog deficita, donositi odluke o obvezi uplate dobiti trgovačkih društava u državni proračun, na temelju rezultata poslovanja i financijskog položaja društava.
- Upozoriti davatelje državnih potpora i potpora male vrijednosti na obvezu dostave podataka o analizama učinkovitosti navedenih potpora.
- Poduzeti aktivnosti s ciljem uspostave kontrola u sveukupnom sustavu upravljanja nad potencijalnim obvezama, radi smanjenja rizika za državni proračun te u sustavu praćenja i izvješćivanja o državnim potporama i potporama male vrijednosti.
- Državna jamstva odobravati na temelju potpune dokumentacije, u skladu s odredbama godišnjih zakona o izvršavanju državnog proračuna te Obavijesti Komisije EU o primjeni članaka 87. i 88. Ugovora o Europskoj zajednici u području državnih potpora u obliku jamstva.
- Propisima jasno urediti postupak dodjele državnih jamstava, odnosno donijeti jedinstveni provedbeni propis kojim bi se jasno i precizno odredio postupak dodjele državnih jamstava, uz posebni naglasak na dopuštenost potpore u obliku jamstva te uvjete i način obračuna provizije na dana jamstva.
[1] http://www.sabor.hr/izvjesce-o-obavljenoj-reviziji-godisnjeg-izvje0001 (21.6.2015.)
Natrag