Višegodišnjom primjenom Zakona o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru (Nar. nov., br. 141/06) čiji su obveznici primjene bili proračuni, proračunski i izvanproračunski korisnici, stekla su se određena iskustva i prepoznata su moguća poboljšanja odredbi toga Zakona.
Novim Zakonom o sustavu unutarnjih kontrola u javnom sektoru (Nar. nov., br. 78/15; u nastavku ponegdje: novi Zakon), koji je stupio na snagu 25. srpnja 2015., proširena je primjena i na nove obveznike – trgovačka društva i druge pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske odnosno jedne ili više JLP(R)S.
Obveznici novog Zakona osim proračuna, proračunskih i izvanproračunskih korisnika postaju i trgovačka društva i druge pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske odnosno JLP(R)S
Novine
Novim Zakonom:
- detaljnije se propisuje odgovornost čelnika proračunskih subjekata i rukovoditelja unutarnjih ustrojstvenih jedinica za razvoj sustava unutarnjih kontrola,
- definira se uloga ustrojstvenih jedinica nadležnih za financije u korisnicima proračuna u koordinaciji razvoja sustava unutarnjih kontrola te se utvrđuje propisivanje smjernica za rad tih jedinica,
- propisuje se odgovornost uprave, predsjednika uprave ili direktora odnosno ravnatelja da utvrdi tko će i na koji način provoditi koordinaciju razvoja sustava unutarnjih kontrola na razini trgovačkog društva odnosno druge pravne osobe (obveznika Zakona),
- jasnije se definira odnos korisnika proračuna razine razdjela državnog proračuna odnosno JLP(R)S-a s proračunskim i izvanproračunskim korisnicima iz nadležnosti, u dijelu koordinacije razvoja sustava unutarnjih kontrola,
- neovisno o broju zaposlenih i financijskim sredstvima svi proračunski i izvanproračunski korisnici državnog proračuna i proračuna JLP(R)S-a i sami JLP(R)S-i te trgovačka društva i druge pravne osobe u obvezi su razvijati sustave unutarnjih kontrola prilagođeno njihovim posebnostima poslovanja odnosno u opsegu koji je potreban za osiguranje primjerene kontrole rizika, praćenje učinkovitosti poslovanja, pouzdanost financijskih i ostalih informacija te radi osiguranja zakonitosti i pravilnosti u poslovanju i fiskalne odgovornosti,
- dorađeno je područje stručnog usavršavanja u području razvoja sustava unutarnjih kontrola kako bi se osim rukovoditelja ustrojstvene jedinice nadležne za financije odnosno osoba uključenih u koordinaciju razvoja sustava unutarnjih kontrola potaknulo na stručno usavršavanje i druge rukovoditelje,
- propisuje se donošenje okvira za razvoj sustava unutarnjih kontrola koji će sadržavati komponente sustava unutarnjih kontrola s pregledom načela, metoda i postupaka unutarnjih kontrola,
- radi uspostavljanja jedinstvenog sustava izvještavanja i rasterećenja izvještajnog sustava napravljene su izmjene u dijelu načina izvještavanja o sustavu unutarnjih kontrola prema Ministarstvu financija, koji se povezuje s Izjavom o fiskalnoj odgovornosti,
- u dijelu unutarnje revizije niz je novosti – od definiranja profesionalnih pravila za rad unutarnjih revizora (koje obveze se usklađuju s Međunarodnim okvirom profesionalnog djelovanja), preciznije se navodi savjetodavna uloga unutarnje revizije sukladno Međunarodnim standardima za stručnu provedbu unutarnje revizije; jasnije se definira povezanost korisnika proračuna razine razdjela državnog proračuna odnosno JLP(R)S-a s institucijama iz nadležnosti, s obvezom da je unutarnja revizija uspostavljena na razini razdjela državnog proračuna odnosno JLP(R)S-a (izuzev u onima koje će unutarnju reviziju uspostaviti sukladno kriterijima za uspostavu unutarnje revizije, koje će se utvrditi pravilnikom); jasnije se definiraju uvjeti za stjecanje stručnog ovlaštenja za obavljanje poslova unutarnje revizije u javnom sektoru i dr.,
- od početka primjene Zakona iz 2006. do danas nisu bili ispunjeni svi zahtjevi koji su proizlazili iz toga Zakona, pa se novim Zakonom po prvi puta propisuju i prekršajne odredbe i to za neuspostavljanje unutarnje revizije. Propisuje se da inspektor proračunskog nadzora koji je u postupku nadzora utvrdio radnje kojima je ostvaren prekršaj sastavlja optužni prijedlog protiv počinitelja prekršaja te ga podnosi nadležnom područnom uredu Ministarstva financija Porezne uprave.
Provedbeni propisi
Provedbenim propisom uredit će se: sadržaj okvira za razvoj sustava unutarnjih kontrola (sa smjernicama za rad), naputak i program izobrazbe u području razvoja sustava unutarnjih kontrola, kriteriji za uspostavu i međusobnu suradnju unutarnjih revizija, izobrazba (za stjecanje stručnog ovlaštenja za obavljanje poslova unutarnje revizije u javnom sektoru), uvjeti i način priznavanja inozemnih stručnih kvalifikacija za unutarnje revizore, Kodeks strukovne etike unutarnjih revizora u javnom sektoru, vođenje registra jedinica za unutarnju reviziju i registra ovlaštenih unutarnjih revizora za javni sektor, način obavljanja provjere kvalitete aktivnosti unutarnje revizije te kriterije za imenovanje osobe za nepravilnosti, obveze i način postupanja osobe za nepravilnosti, način i rokove izvještavanja o nepravilnostima.
Natrag