O menadžmentu i menadžerskim funkcijama pisali smo u prethodnim brojevima TEB-ovog Poslovnog infa, a u ovom i nekoliko narednih brojeva nastojat ćemo pojasniti neke važne aspekte strateškog menadžmenta.
Strateški menadžment je izuzetno važan za poslovanje poduzetnika, ali i za uspješno funkcioniranje svake druge organizacije, osobito u vrijeme krize.
Bez namjere da na samo nekoliko stranica cjelovito elaboriramo ovu zahtjevnu i opsežnu temu, vjerujemo da neki naglasci o kojima pišemo mogu potaknuti menadžere, ravnatelje i druge koji se bave upravljanjem, na dublje i potanje proučavanje, te stjecanje novih korisnih znanja i vještina iz ovog područja. Pritom može pomoći i udžbenik profesora Ivana Mencera „Strateški menadžment - Upravljanje razvojem poduzeća“ u izdanju TEB-a.
Postoje brojne definicije strateškog menadžmenta. Općenito govoreći strateški menadžment se može definirati kao umijeće vođenja, ili kao upravljanje razvojem poduzeća. Konkretno, to je proces donošenja odluka i provođenja aktivnosti, kojima se nastoje uskladiti mogućnosti i sposobnosti poduzeća s prilikama iz okoline i tako ostvariti prednost odnosno bolji rezultat.
U tom procesu menadžeri trebaju identificirati unutarnje i vanjske strateške faktore (elemente) ključne za poslovanje, jer oni određuju unutarnju i vanjsku okolinu čiji međuodnos oblikuje poslovno okružje. Dobro poznavanje tog okružja i uspješno upravljanje svim važnim faktorima mogu rezultirati uspješnijim poslovanjem.
Na oblikovanje unutarnjih faktora i poslovnu okolinu poduzeća menadžeri obično mogu utjecati, dok na vanjske faktore i okolinu uglavnom ne mogu. Međutim, planiranjem, praćenjem, analiziranjem menadžeri mogu na vrijeme uočiti različite poslovne rizike i prijetnje, te tako dobrim odlukama prevenirati ili bar ublažiti negativne događaje i trendove. Jer pravovremeno uočavanje i brzo reagiranje povećava šanse za opstanak i bolju uspješnost.
Okolina obuhvaća unutarnju, blisku poslovnu i opću okolinu. Ključna obilježja unutarnje okoline poduzeća su njegove snage i slabosti, koje se mogu opisati različitim materijalnim i nematerijalnim resursima, kao što različita imovina kojom poduzeće raspolaže, stupanj tehnološko-tehničke opremljenosti, likvidnost, zaduženost, tradicija, kvaliteta, kadrovi i znanje, itd. S druge strane, poslovno okružje obično razumijeva dobavljače, kreditore, kupce, dioničare, zaposlene, konkurente i dr., a opća okolina zemljopisni, demografski, kulturni, infrastrukutrni, politički, ekonomski, zakonodavni i dr. okvir.
Kroz analizu okoline menadžeri trebaju odrediti (planirati) i provesti strategiju kojom namjeravaju ostvariti postavljene ciljeve.
Za definiranje i uspješnu provedbu strategije od prvorazredne je važnosti kvalitetno strateško planiranje (kao uostalom i kod menadžmenta općenito). Strategija je dugoročni plan za bolje iskorištavanje vlastitih resursa, za razliku od taktike koja je primarno usmjerena provedbi strategije. Kao i svaki plan, strategija je odluka, a ostvarenje svake odluke podložno je riziku neostvarenja. Menadžeri koji odabiru strategiju trebaju vladati potrebnim znanjima i vještinama, kako bi se taj rizik minimalizirao.
U velikim poduzećima strateškim menadžmentom bave se visoko pozicionirani menadžeri, dok su srednji i niži obično zaduženi za taktičke i operativne zadaće. U manjim poduzećima sve opisane aktivnosti provodi mali broj ili čak samo jedan menadžer.
Već smo spomenuli važnost strateškog menadžmenta u uvjetima krize, kada je negativan utjecaj okoline veoma značajan, i kada je potrebno permanentno i još pozornije pratiti promjene i trendove u okružju, te preispitivati, mijenjati i prilagođavati akcije svakoj novonastaloj situaciji.
Rizik neostvarenja donesenih odluka u kriznim se uvjetima multiplicira, pa odluke moraju biti utemeljene na što boljim podlogama i promišljene. Strateški menadžment prilagođen kriznim uvjetima naziva se kriznim menadžmentom.
Kao alat u primjeni strateškog menadžmenta često se koristi tzv. SWOT analiza (Stenghts – snage, Weakneses – slabosti, Opportunities – prilike i Threats – opasnosti), kojom se stavljaju u odnos unutarnja i vanjska okolina, te razmatraju sadašnje i buduće snage, slabosti, prilike i prijetnje.
Radi svoje jednostavnosti SWOT analiza lako primjenjiva, pa ćemo njoj više pisati već u narednom broju Poslovnog infa.
Natrag