U posljednje vrijeme znaju nam se javiti osobe koje su „do jučer“ bili vlasnici trgovačkih društava ili su bili trgovci pojedinci koji uredno posluju, ali su odjednom saznali kako su brisani iz sudskog registra iz razloga što tri godine zaredom nisu objavili svoja godišnja financijska izvješća.
Činjenica je da za takav postupak postoji pravna osnova i to čl. 70. Zakona o sudskom registru. Sukladno toj odredbi registarski sud će po službenoj dužnosti provesti postupak brisanja subjekta upisa ako tri godine zaredom nije postupio po zakonskoj obvezi da objavi svoja godišnja financijska izvješća s propisanom dokumentacijom, ako je propisana obveza objavljivanja tih izvješća.
Obveza objavljivanja godišnjih financijskih izvješća izvire iz čl. 20. Zakona o računovodstvu te obvezuje, između ostalih, sva trgovačka društva i sve trgovce pojedince. Godišnja financijska izvješća iz tog članka moraju se radi javne objave dostaviti Fini u roku od šest mjeseci od zadnjeg dana poslovne godine, odnosno ako se radi o konsolidiranom financijskom izvješću, u roku od devet mjeseci od zadnjeg dana poslovne godine.
Pokretanje postupka?
U slučaju da Fina ne zaprimi godišnja financijska izvješća namijenjena javnoj objavi, o tome će obavijestiti sudski registar odnosno Ministarstvo financija – Poreznu upravu. Ako se ustanovi da za tri godine zaredom ista nisu objavljena, registarski sud će po službenoj dužnosti pokrenuti postupak brisanja subjekta upisa iz sudskog registra.
Sam postupak brisanja provodi se na temelju rješenja o pokretanju postupka brisanja kojim sud priopćava nakanu da će subjekta upisa brisati iz registra. Rješenje o pokretanju postupka brisanja upisuje se u registar i javno objavljuje na internetskoj stranici registra. Dakle, rješenje o pokretanju postupka brisanja se neće dostaviti subjektu upisa, već objava rješenja o pokretanju postupka brisanja na internetskoj stranici registra ima učinak dostave rješenja subjektu upisa i priopćenja registarskog suda zakonskim zastupnicima subjekta upisa.
Mogućnosti zainteresiranih osoba za vrijeme trajanja postupka?
Subjekt upisa nad kojim je pokrenut postupak brisanja i svaka osoba koja ima opravdani interes da se subjekt upisa ne briše iz registra može izjaviti prigovor protiv rješenja o pokretanju postupka brisanja. Rok za isticanje prigovora određuje se u rješenju, te prema praksi trgovačkih sudova iznosi 30 dana od dana objave rješenja o pokretanju postupka brisanja na web stranici registra.
S obzirom na to da se pravo na prigovor priznaje ne samo subjektu upisa, već i svakoj osobi koja za to ima opravdani interes, to pravo bi trebalo biti priznato i vjerovnicima subjekta upisa nad kojim je pokrenut postupak brisanja. To naravno podrazumijeva da se pravdanju tog interesa svakako da određena pažnja prilikom sastavljanja prigovora. Zbog toga nije na odmet i vjerovnicima tu i tamo pregledati sudski registar (https://sudreg.pravosudje.hr/registar/f?p=150:1:0::NO) kako bi mogli pravovremeno zaštiti svoje tražbine. Također, treba voditi računa i o razlozima iz kojih se može izjaviti prigovor. Kao razlozi za podnošenje prigovora taksativno se nabrajaju sljedeći:
- ako ne postoje razlozi za brisanje,
- ako je nad subjektom upisa otvoren postupak likvidacije, predstečajne nagodbe ili stečajni postupak ili
- ako je podnesen prijedlog za otvaranje postupka predstečajne nagodbe ili stečajnog postupka.
Iz nabrojenih razloga proizlazi da je za vjerovnike u ovom slučaju najizglednije (zapravo i jedini način jer ostala dva razloga ovise od dispozicije dužnika) pokretanje stečajnog postupka i podnošenje prigovora iz tog razloga. Naravno, tu treba prvo ocijeniti i okolnost je li pokretanje stečajnog postupka uopće isplativo.
S druge strane, za subjekt upisa koji nije udovoljavao obvezi iz čl. 20. Zakona o računovodstvu tri godine zaredom, registarski sud će uvažiti prigovor i obustaviti postupak brisanja ako je do isteka roka za izjavljivanje prigovora ispunjena ta zakonska obveza.
Ovdje je potrebno napomenuti kako je rok za isticanje prigovora prekluzivan, što znači da će prigovor koji je podnesen izvan propisanog roka (od 30 dana od dana objaverješenja o pokretanju postupka brisanja na web stranici registra) biti odbačen kao nepravodoban. Ovaj stav potkrjepljuje i relevantna sudska praksa Visokog trgovačkog suda RH od 29.1.2014., Pž-10801/13.
Obvezu objavljivanja godišnjih financijskih izvješća je potrebno ozbiljno shvatiti, jer uzastopno trogodišnje zanemarivanje te obveze dovodi do brisanja subjekta upisa iz sudskog registra.
Što nakon brisanja subjekta upisa iz registra?
Ako je već došlo do brisanja subjekta iz registra, a nakon brisanja se pokaže da on ima imovinu koju bi trebalo unovčiti radi podjele vjerovnicima i osobama koje su imale udjele u brisanom subjektu upisa, tada se provodi likvidacija nad tom imovinom. Na postupak likvidacije nad imovinom brisanog subjekta upisa na odgovarajući način primjenjuju se odredbe čl. 84.f Zakona o sudskom registru.
Isto tako, na likvidacijsku imovinu na odgovarajući način primjenjuju se odredbe Stečajnog zakona o stečajnoj masi nakon zaključenja stečajnog postupka pa ako likvidator u postupku likvidacije nad imovinom pravne osobe koja je brisana iz registra na temelju prijavljenih tražbina utvrdi da imovina nije dovoljna za namirenje svih tražbina vjerovnika s kamatama, odmah će obustaviti likvidaciju i predložiti otvaranje stečajnog postupka nad stečajnom masom. Na stečajni postupak se na odgovarajući način primjenjuju se odredbe Stečajnog zakona o naknadnoj diobi.