Namjenski i vlastiti prihodi

 

Neiskorišteni namjenski prihodi iz prethodne prenose se u tekuće razdoblje, dok se neiskorišteni vlastiti prihodi ne prenose.

Proračuni i proračunski korisnici odgovorni su za potpunu i pravodobnu naplatu prihoda i primitaka iz svoje nadležnosti, za njihovu uplatu u proračun i izvršavanje svih rashoda i izdataka u skladu s namjenama.

Namjenski prihodi

Proračuni i proračunski korisnici mogu ostvarivati i namjenske prihode. To su pomoći, donacije,  prihodi za posebne namjene, prihodi od prodaje ili zamjene imovine u vlasništvu države, odnosno jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (u nastavku: JLP(R)S), naknade s naslova osiguranja i namjenski primici od zaduživanja i prodaje dionica i udjela.

Pomoći mogu biti tekuće i kapitalne, ovisno koriste li se za rashode poslovanja ili kapitalne izdatke (rashode za nefinancijsku imovinu), a mogu biti primljene od inozemnih vlada, međunarodnih institucija i tijela EU-a te od subjekata unutar općeg proračuna. Pomoći unutar općeg proračuna jesu one koje daju:   proračuni (državni, županijski, gradski, općinski proračuni),    proračunski korisnici - isključivo ako se radi o prijenosu sredstava EU-a te   pomoći od ostalih subjekata unutar općeg proračuna (HZZO-a, HZZ-a, HZMO-a te od izvanproračunskih korisnika). U pravilu proračunski korisnici jedni drugima ne mogu davati pomoći, osim onih temeljem prijenosa sredstava iz EU-a.

Donacije su tekući i kapitalni prijenosi od pravnih i fizičkih osoba izvan općeg proračuna. Primitak donacije podrazumijeva trošenje tih sredstava prema namjenama koje je odredio donator, međutim, kada davatelj sredstava traži protučinidbu, tada se ne radi o donaciji nego o sponzoriranju, što znači da proračun ili proračunski korisnik pritom pruža neku uslugu.

Za namjenske prihode važno je istaknuti da se moraju uplaćivati u nadležni proračun, a iz proračuna se koriste do visine uplaćenih sredstava. Osim toga, neiskorišteni namjenski prihodi iz prethodne godine prenose se u sljedeću. Ovdje je dakle Zakon o proračunu dao mogućnost svima koji ostvare namjenske prihode da ih neovisno o tome u kojoj su ih svoti planirali, iskoriste u cijelosti - u iznosu u kojem ih naplate.

Zakon o proračunu propisao je da se namjenski prihodi od prodaje i zamjene nefinancijske imovine države odnosno JLP(R)S i od naknade štete s osnove osiguranja koriste samo za kapitalne rashode države/JLP(R)S, za ulaganja u dionice i udjele trgovačkih društava i otplate glavnice temeljem dugoročnog zaduživanja. Kapitalni rashodi su rashodi za nabavu i održavanje nefinancijske imovine, kapitalne pomoći dane trgovačkim društvima u kojima država/JLP(R)S ima odlučujući utjecaj na upravljanje za nabavu nefinancijske imovine i dodatna ulaganja u nefinancijsku imovinu.

Vlastiti prihodi

Vlastiti prihodi su prihodi koje ostvaruju proračunski korisnici od obavljanja poslova na tržištu i u tržišnim uvjetima, i koji se ne financiraju iz proračuna.

Zadnjim izmjenama i dopunama Zakona o proračunu omogućeno je da proračunski korisnici vlastite prihode koje naplate iskoriste u cijelosti, neovisno o visini planiranih iznosa, ali u jednoj proračunskoj godini. A vlastiti prihodi koji se ne utroše do kraja godine, u pravilu se ne mogu prenijeti u iduću proračunsku godinu.

Namjenski i vlastiti prihodi proračunskih korisnika uplaćuju se u proračun, osim ako je propisano izuzeće od obveze uplate.

Izuzeće od obveze uplate namjenskih i vlastitih prihoda za proračunske korisnike državnog proračuna propisano je Zakonom o izvršavanju Državnog proračuna RH za 2014. godinu, a za korisnike JLP(R)S-a odlukama o izvršavanju proračuna pojedinih (nadležnih) JLP(R)S-a.

Upitnikom o fiskalnoj odgovornosti provjerava se nadgledaju li tijekom proračunske godine nadležni JLP(R)S-i uplatu namjenskih i vlastitih prihoda svojih korisnika u proračun te je li nadležno ministarstvo odnosno JLP(R)S pratilo korištenje namjenskih i vlastitih prihoda koji su bili izuzeti od obveze uplate u proračun. 

Natrag