Kako ispravno izraditi prijedlog financijskog plana i prijedlog proračuna?

Nakon što Vlada RH donese Smjernice ekonomske i fiskalne politike za 2015. – 2017., Ministarstvo financija će na svojim internetskim stranicama objaviti:

  • upute za izradu prijedloga državnog proračuna RH (za proračunske i izvanproračunske korisnike državnog proračuna) i
  • upute za izradu proračuna JLP(R)S-a, za 2015. – 2017.

Smjernice će sadržavati:

  • strateške ciljeve ekonomske i fiskalne politike RH,
  • osnovne makroekonomske pokazatelje i osnovne pokazatelje fiskalne politike,
  • procjenu prihoda i rashoda te primitaka i izdataka svih razina općeg proračuna,
  • prijedlog visine financijskog plana po razdjelima organizacijske klasifikacije (limite) za trogodišnje razdoblje te
  • predviđene promjene javnog duga i strategiju upravljanja javnim dugom.

Po primitku uputa Ministarstva financija, razdjeli državnog proračuna i JLP(R)S-i, dužni su sastaviti upute za izradu prijedloga financijskih planova za korisnike u svojoj nadležnosti.

Propisani sadržaj prijedloga financijskog plana i proračuna
Dokument plana mora imati propisani sadržaj. Prijedlog financijskog plana proračunskog korisnika sadrži:

  1. prihode i primitke prikazane po vrstama
  2. rashode i izdatke predviđene za trogodišnje razdoblje, razvrstane prema proračunskim klasifikacijama i
  3. obrazloženje prijedloga financijskog plana. Izgled tablica u kojima će se prezentirati prijedlozi financijskih planova određuju razdjeli odnosno JLP(R)S-i (za korisnike u svojoj nadležnosti).

Prijedlog proračuna sastoji se od:

  1. općeg i
  2. posebnog dijela, a kod JLP(R)S-a i od
  3. plana razvojnih programa.

 U dokumentu plana prihodi i primici moraju biti iskazani po vrstama i izvorima financiranja, a rashodi i izdaci prema svim proračunskim klasifikacijama.

Izmjene ekonomske i programske klasifikacije
U pripremi su izmjene i dopune Pravilnika o proračunskom računovodstvu i Računskom planu, koje će se primjenjivati na evidentiranje poslovnih promjena od 2015., međutim i kod planiranja za naredno razdoblje. Između ostalog, mijenjaju se neke brojčane oznake postojećih i uvode brojni novi računi.

Isto tako u pripremi su izmjene programske klasifikacije. Ministarstvo financija je izradilo prijedlog unificiranih programa za sve JLP(R)S-e i očekuje se da će preporučiti njegovu primjenu u uputama za izradu proračuna JLP(R)S-a.

O izmjenama ekonomske i programske klasifikacije pisat ćemo u narednim brojevima FIP-a.

Rokovi
Prema Zakonu o proračunu1 , proračunski korisnici državnog proračuna imaju obvezu do 15. srpnja dostaviti usklađene prijedloge financijskih nadležnim razdjelima, a nadležni razdjeli do kraja srpnja usklađene prijedloge financijskih planova Ministarstvu financija. Međutim, kako Vlada RH još nije donijela Smjernice, rokovi za dostavu prijedloga planova prolongirat će uputama Ministarstva financija.

Proračunski korisnici JLP(R)S-a obvezni su prema Zakonu o proračunu svoje prijedloge financijskih planova dostaviti nadležnom upravnom tijelu do 15. rujna.

Svi proračunski korisnici moraju izraditi i financijski plan po mjesecima za cijelu godinu (mjesečni plan) i to do 15. siječnja 2015.

Ministarstvo financija i upravna tijela za financije nacrt proračuna za proračunsku godinu i projekciju za sljedeće dvije godine dostavljaju Vladi RH odnosno načelniku, gradonačelniku, županu do 15. listopada.

Vlada odnosno načelnik, gradonačelnik, župan utvrđuje prijedlog proračuna i projekcija te ih podnosi Saboru odnosno predstavničkom tijelu na donošenje do 15. studenoga.

Donošenje proračuna i projekcija
Hrvatski sabor odnosno predstavničko tijelo donosi proračun za sljedeću proračunsku godinu i projekcije za sljedeće dvije proračunske godine do konca ove godine.

Proračuni i financijski planovi (i projekcije) moraju se donijeti do kraja godine, kako bi se omogućila njihova primjena od 1.1.2015.

Uravnoteženost plana
Dokument plana mora biti uravnotežen. To znači da ukupni prihodi i primici pokrivaju ukupne rashode i izdatke.

Svi proračunski subjekti koji su prošlu godinu završili s viškom ili manjkom prihoda, moraju taj rezultat uključiti u ovogodišnji rebalans - važećeg (tekućeg) financijskog plana ili proračuna, kako bi se oni uravnotežili. Međutim, prema preporukama Ministarstva financija, proračunski korisnici kao primjerice ustanove u zdravstvu koje su u sanaciji, za koje je nerealno očekivati da će im biti pokriven ukupan preneseni manjak do kraja ove godine, trebali bi taj očekivani nepokriveni manjak prihoda i primitaka uključiti u plan za 2015. i projekcije za 2016. i 2017.

[1] Prema Zakonu o proračunu (Nar. nov., br. 87/08, 36/09, 46/09 i 136/12)

DETALJNIJE O TEMI:
FIP br. 8/14, I. Jakir Bajo, str. 79.

Natrag