Izvješća o radu Državnog ureda za reviziju za 2013. i Izvješća o obavljenim revizijama

Na završenom 12. zasjedanju Hrvatskoga sabora prihvaćena su Izvješća o radu DUR-a za 2013. i Izvješća o obavljenim revizijama.

Državni proračun
Najčešće nepravilnosti utvrđene financijskom revizijom prikazane su u nastavku.

  • RH raspolaže značajnom materijalnom i nematerijalnom imovinom, ali Registar državne imovine nije uspostavljen na zadovoljavajuć način, pa ni u financijskim izvještajima državnog proračuna nisu iskazani cjeloviti podaci o državnoj imovini. 
  • U financijskim izvještajima državnog proračuna nema podataka o potraživanjima za vrijednosno najznačajnije prihode državnog proračuna (poreze, doprinose, posebne poreze i dr.), a u pojedinim se slučajevima ne poduzimaju sve zakonske mjere naplate potraživanja ili je naplata otežana, jer mjere naplate nisu pravodobno poduzimane.
  • Prihodi i rashodi, primici i izdaci državnog proračuna osim naplatom i isplatom novčanih sredstava putem računa državnog proračuna ostvarivali su se i na temelju zaključenih sporazuma (bez novčanog tijeka) i nisu bili evidentirani u glavnoj knjizi državnog proračuna niti su iskazani u Godišnjem izvještaju o izvršenju Državnog proračuna RH za 2012.
  • Utvrđeno je da potencijalne obveze (primjerice tužbeni zahtjevi protiv RH) u pravilu nisu evidentirani. Isto tako utvrđeno je da proračunski korisnici u nekim slučajevima evidentiraju rashode (i obveze) u vrijeme podmirenja obveza, umjesto u vrijeme nastanka poslovnog događaja, kako je propisano.
  • U 2012. dana su financijska jamstva u iznosima većim od propisanog, a subjektima iz sektora gospodarstva i prometa za čak 68% više od propisanog iznosa za te subjekte.
  • Veći broj projekata se u RH financira sredstvima iz zajmova međunarodnih institucija, a koji se ne povlače u skladu s planiranom dinamikom te se produljuje rok korištenja zajmova, pa nastaju i dodatni troškovi za državni proračun.

Lokalne jedinice
U dijelu nepravilnosti koje su utvrđene u računovodstvenom i financijskom poslovanju, najčešće su one koje se odnose na:

  • iskazivanje obveza i rashoda prema novčanom umjesto propisanom obračunskom načelu nastanka događaja, što je utjecalo na iskaz obveza, rashoda i rezultata pojedinih jedinica,
  • neodgovarajuću klasifikaciju prihoda i rashoda,
  • (ne)sveobuhvatnost godišnjeg popisa imovine i obveza,
  • nepoduzimanje odgovarajućih mjera za naplatu potraživanja odnosno neučinkovitost naplate prihoda,
  • davanje poslovnih prostora u zakup bez provedenih natječaja, ugovaranje zakupa koje nije u skladu sa Zakonom o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora, davanje poslovnih prostora u zakup udrugama i političkim strankama bez plaćanja zakupnine, 
  • nekorištenje proračunskih sredstava u skladu s propisanim namjenama, a
  • kod nekih jedinica masa sredstava za plaće bila je veća od propisane.

DUR je obavio 318 revizija. Od ukupno 269 subjekata koji su bili obuhvaćeni revizijom financijskih izvještaja i poslovanja za 2012. za 75 (27,9%) izraženo je bezuvjetno mišljenje, za 193 (71,7%) uvjetno, a za 1 (0,4%) nepovoljno mišljenje. Dano je 1.615 preporuka i naloga za postupanje.

Natrag