Trend prometa u trgovini na malo u posljedne četiri godine korelirao je s trendom ukupne gospodarske aktivnosti, kako u zemljama EU tako i u Hrvatskoj. Promet u trgovini na malo je bitna kategorija BDP-a, a odraz je poglavito osobne potrošnje. Ukupno gospodarsko stanje na europskom i hrvatskom tržištu rada značajno se pogoršalo, a time je smanjen dohodak stanovništva, a to se odrazilo na pad prometa u trgovini na malo.

Grafikon 1. Stope promjena nominalnog i realnog prometa u trgovini na malo u hrvatskoj 2009. - 2012. godine

Grafikon 1 Kelebuh 4


Podaci na grafikonu pokazuje da je realni promet u trgovini na malo u Hrvatskoj od 2009. godine do 2012. godine pao za 20,2%. Najveći pad prometa bio je u 2009. godini za čak 15,0%, a što je i početak recesije, potom minimalni oporavak u 2011. godini i u 2012. godini ponovno pad gospodarske aktivnosti (pad BDP-a za 2,0%) i pad prometa u trgovini na malo za 4,2%.

Pad plaća, povećanje stope PDV-a, a istovremeno povećanje cijena električne energije i plina negativno su se odrazili na ukupni promet trgovine na malo. U 2012. u odnosu na 2011. godinu nominalni promet u trgovini na malo manji je za 0,9%, (uz više cijene za 3,4%) i realno je manji za 4,2%.

Tablica 1. NOMINALNI I REALNI INDEKSI PROMETA PREMA PRETEŽNOJ DJELATNOSTI POSLOVNIH SUBJEKATA PREMA NKD-u 2007. U PROSINCU 2012. (izvorni, neprilagođeniindeksi)

Tablica 1 Kelebuh 4

IZVOR:DZS

Promet u trgovini na malo od ožujka 2012. godine pokazuje trend smanjenja. Tako je u prosincu 2012. godine na godišnjoj razini ostvaren nominalni pad od 2%,(uz više cijene +4,3%) i realni za 6,1%. Na mjesečnoj razini u prosincu 2012. nominalni promet veći je za 13,3%, i realni za 13,5%. Pad realnog prometa na godišnjoj razini zabilježen je u gotovo svim područjima djelatnosti, osim trgovine na malo tekstilom i obućom, čiji je promet veći za 11,3% i u ostalim nespecijaliziranim prodavaonica za 0,9%.

Najveći pad prometa imale su prodavaonice audio i video opreme (-15,8%) te u ostalim djelatnostima (-12,6%), trgovine na malo računalima (-10,2%) i trgovine na malo hranom, pićima i duhanskih proizvoda (-7,2%).


Tablica 2. NOMINALNI INDEKSI PROMETA OD TRGOVINE NA MALO PO TRGOVAČKIM STRUKAMA U PROSINCU 2012. (izvorni, neprilagođeni indeksi)

Tablica 2 Kelebuh 4
IZVOR:DZS

Prema trgovačkim strukama promet u trgovini na malo u 2012. U odnosu na 2011. godinu najviše je povećan kod živežnih namirnica u specijaliziranim prodavaonicama (+7,4%), potom goriva i maziva (+2,3%) i u ljekarnama (medicinski i farmaceutski proizvodi) (2,2%). Istovremeno, najveći nominalni pad prometa imaju motorna vozila (-27,1%), alkoholna i druga pića (-11,1), knjige i novine (-7,9%) i tekstilna odjeća i obuća, željezna roba, boje i staklo (-6,3%).

Pad prometa u prosincu 2012. godine u odnosu na isti mjesec 2011. godine, ostvaren je i u trgovini na malo u zemljama EU. U zemljama EA-17 manji je za 3,4% i u zemljama EU-27 za 2,0%. Najveći godišnji pad prometa u prosincu zabilježen je u Španjolskoj (-12,3%), Portugalu (-8,6), Sloveniji (-7,5%), Bugarskoj (-5,5%) i Njemačkoj (-4,7%). Istodobno, povećanje prometa imaju Latvija (+12,7%), Estonija (+7,2%), Norveška (+2,5%),Švedska (+2,4%), Francuska (+2,2%), Ujedinjena Kraljevina (+1,9%, i Finska (+1,6%).

 

Natrag