Da bi poduzeće funkcioniralo kao skladna i koordinirana cjelina i tako dugoročno ostvarivalo svoje ciljeve (planove), treba imati primjerenu organizaciju i odgovarajuću organizacijsku strukturu. Njihov ustroj i oblikovanje tako je važna zadaća menadžera da se organiziranje smatra jednom od temeljnih menadžerskih funkcija.
Organizacija obuhvaća organizaciju rada i poslovnih procesa na svim razinama, a ovisi o veličini, djelatnosti i dr. osobitostima poduzeća, ali i o brojnim vanjskim faktorima. Najbolja je ona organizacija koja najbolje podržava ostvarivanje poslovnih ciljeva. Već smo u Infu pisali o menadžerima različitih razina. S organizacijskog aspekta ovo je pitanja važno jer jedan menadžer može učinkovito koordinirati ograničen broj ljudi (i procesa). Zato se s promjenom veličine poduzeća mijenja i potreban broj oganizacijskih razina. Razine menadžmenta obično se prikazuju upravljačkom piramidom:
- I. visoki (top) menadžment
- II. srednji (middle) menadžment
- III. niski (low) menadžment
Ova piramida oslikava centralizirani pristup upravljanju i ukazuje na hierarhijski značaj svake pojedine razine, te da se potreban broj menadžera povećava sa smanjenjem razine. Pokazuje i širi ili uži raspon upravljanja, pri čemu preširok raspon otežava kontrolu i nadzor, a preuzak usporava procese.
Centralizirano, autoritativno upravljanje najčešće odgovara manjim poduzećima, dok su u većim obično efikasniji decentralizirani sustavi. Zato se moderni upravljački koncepti mijenjaju prema mrežnim strukturama kroz ustroj odjela kao što su prihodni, troškovni ili profitni centri i dr.
Temeljna organizacijska struktura je funkcionalna, prema poslovnim funkcijama u poduzeću: proizvodnja, nabava, prodaja itd. Od ostalih navodimo divizionalnu (prema odjelima - poslovnim segmentima), projektnu (prema projektu), matričnu (prema više projekata), mješovitu (različite kombinacije prethodno navedenih struktura) i dr.
Kod funkcionalne organizacijske strukture svaka pojedina funkcija obavlja poslove iz svog djelokruga za cijelo poduzeće. Ova struktura je primjerena manjim poduzećima, ali i onima koja na jednom mjestu proizvode jedan ili manji broj srodnih proizvoda i/ili usluga za slične kupce na istom tržištu.
Divizionalna organizacijska struktura razumjeva podjelu prema različitim proizvodima i uslugama, prema različitim teritorijima kupaca, ili prema različitim kategorijama kupaca. To je i ključ po kojem se veći broj poslovnih funkcija dodjeljuje svakom posebnom odjelu, pa je posljedica uvođenja ove organizacijske strukture i decentralizacija. Ova struktura nastala je kao posljedica rasta poduzeća, i obično je primjerena većim poduzećima, odnosno onima koja proizvode više različitih proizvoda/usluga ili jedan proizvod na različitim mjestima, a koji su upućeni različitim tržištima i kupcima.
Projektna organizacijska struktura razumijeva sastavljanje (okupljanje) svih potrebnih elemenata (ljudi i drugih resursa) radi postizavnja konkretnog zadatka. Primjenjuje se u pojedinim djelovima ili se izdvaja iz različitih djelova poduzeća i privremene je naravi, pa se po okončanju projekta rasformira i nestaje.
Matrična organizacijska struktura razumijeva više različitih projekata koji se izvode istovremeno. Stoga se u ovom slučaju privremeni projektni timovi koriste istodobno s funkcionalnom organizacijskom strukturom, pa zajedno tvore matricu. Pri tom su projekti decentralizirani, ali ipak obično pod nadzorom poslovnih funkcija poduzeća. Ova se struktura uglavnom primjenjuje u projektantskim i građevinskim poduzećima, ali i konzultantskim i revizorskim te sl. tvrtkama.
Mješovita organizacijska struktura razumijeva kombinacije prethodno opisanih struktura. Organizacijske strukture često se ne primjenjuju u čistom obliku, već se kombiniraju, osobito u velikim poduzećima. Tako neko poduzeće može na jednoj organizacijskoj razini primjenjivati jednu, a na nekoj drugoj drugu strukturu.
Kao odgovor na poslovanje sve neizvjesnijem okružuju, razvijaju se razni brzo prilagodljivi i fleksibilni oblici suradnje: partnerstva, zajednička ulaganja, licence, franšize itd.
Organizacija nije statična i treba se preispitivati i mijenjati zajedno s promjenama unutranjih i vanjskih faktora. Bolja organizacija rezultirat će boljim poslovnim učincima, pa se uspješni menadžeri kontinuirano bave dotjerivanjem organizacije i organizacijske strukture.
Natrag