Zakonska revizija i druge revizorske usluge

FOTO: UNSPLASH

Kada se govori o reviziji obično se misli na zakonsku reviziju koja obuhvaća reviziju godišnjih financijskih izvještaja i reviziju godišnjih konsolidiranih financijskih izvještaja. Obveznike zakonske revizije propisuje Zakon o računovodstvu, a o tome smo detaljno pisali u FIP-u br. 1/25.

Zakonska revizija propisana je zakonom i provodi se temeljem prava EU i prema propisima RH. Međutim, zakonska revizija može se provesti i dobrovoljno, ako se obavi na zahtjev malih poduzetnika, ako je po opsegu i sadržaju jednakovrijedna sa zakonskom revizijom.

Zakonska revizija obuhvaća reviziju financijskih izvještaja kroz revizorsku provjeru i ocjenjivanje godišnjih financijskih izvještaja, godišnjih konsolidiranih financijskih izvještaja i drugih financijskih izvještaja te provjeru i ocjenu podataka i metoda korištenih prilikom njihova sastavljanja. Na temelju revizije provedene u skladu sa Zakonom i Međunarodnim revizijskim standardima, ovlašteni revizor izražava neovisno stručno mišljenje o tome prikazuju li revidirani financijski izvještaji u svim značajnim odrednicama istinit i fer prikaz financijskog položaja i uspješnosti poslovanja te novčanih tokova u skladu s primjenjivim okvirom financijskog izvještavanja ili, ako je to primjenjivo, jesu li financijski izvještaji u skladu s propisima.

Glavni cilj zakonske revizije je povećati pouzdanost financijskih izvještaja, kako bi se vlasničke, investicijske, poslovne i druge odluke donosile na temelju provjerenih i pouzdanih podataka i informacija.

Međutim, uz zakonsku reviziju, Zakonom o reviziji propisane su i druge revizorske usluge koje mogu obavljati ovlašteni revizori.

To su prije svega uvidi u financijske izvještaje (skraćene revizije). Uvidi ne obuhvaćaju sve radnje i dokaze koji su potrebni kod obavljanja revizije financijskih izvještaja, pa nakon provedenog uvida ovlašteni revizor i revizorsko društvo ne izražava revizorsko mišljenje nego zaključak s negativnim uvjerenjem, o tome je li (ili nije) na temelju provedenih postupaka uočio nešto zbog čega smatra da financijski izvještaji nisu pripremljeni u svim značajnijim odrednicama u skladu s primjenjivim okvirom financijskog izvještavanja.

Druge revizorske usluge mogu npr. biti revizija godišnjeg izvještaja, izvještaja poslovodstva, izvještaja o primjeni kodeksa korporativnog upravljanja, izvještaja o plaćanjima u javnom sektoru, provjera izvještaja o informacijama o porezu na dobit, revizija pojedinih segmenta financijskih izvještaja, revizija dokapitalizacije, poslovnih spajana i podjela, revizija internih kontrola i dr., a koje Zakon o reviziji navodi kao:

  • druge revizije financijskih izvještaja i ostali revizijski angažmani s izražavanjem uvjerenja,
  • usluge povezane s revizijom financijskih izvještaja i
  • drugi poslovi čije je obavljanje posebnim propisom povjereno revizorskim društvima.

O drugim revizijama financijskih izvještaja i uslugama povezanim s revizijom financijskih izvještaja pisali smo u FIP-u br. 1/25, a način provedbe svih tih usluga uređuju razni propis i Međunarodni revizijski standardi.

Izmjenama Zakona o reviziji u 2024. godini dopunjene su odredbe o revizorskom uslugama, jer je novim Zakonom o računovodstvu za pojedine poduzetnike uvedena obveza izvještavanja o održivosti i obveza revizorske provjere tih izvještaja. Tako su revizori uz zakonsku reviziju dužni već za 2024. godinu kod pojedinih poduzetnika – obveznika izvještavanja o održivosti -  provesti postupke provjere za stjecanje ograničenog uvjerenja i izraziti zaključak o:

  • usklađenosti izvještaja o održivosti i konsolidiranog izvještaja o održivosti sa standardima izvještavanja o održivosti
  • postupcima koje je poduzetnik proveo kako bi utvrdio informacije u skladu sa standardima izvještavanja o održivosti
  • usklađenosti sa zahtjevima za opisno označavanje izvještaja o održivosti i
  • usklađenosti sa zahtjevima za izvještavanje iz Uredbe (EU) 2020/852.

Revizorski zaključak o pitanjima održivosti sastavni je dio izvještaja o provjeri izvještaja o održivosti koje je revizorsko društvo dužno sastaviti u skladu s odredbama Zakona o reviziji, a može ga izraziti samostalni revizor ili revizorsko društvo neovisno o tome obavlja li istovremeno ili ne obavlja zakonsku reviziju godišnjih financijskih izvještaja ili godišnjih konsolidiranih financijskih izvještaja.

Ovim dopunjenim revizorskim uslugama prilagođeni su uvjeti za polaganje revizorskog ispita i obveza stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora.

Osim revizije financijskih izvještaja i spomenutih drugih revizorskih usluga, ovlašteni revizori mogu u skladu i na način propisan Zakonom o reviziji obavljati i pojedine nerevizorske usluge, o kojima ćemo pisati u narednom broju TEB-ovog Poslovnog infa.

----------

Osigurajte jednostavnu, brzu i praktičnu primjenu računovodstvenih, poreznih i ostalih propisa u praksi kroz neograničeno telefonsko savjetovanje, popuste na TEB-ovim seminarima i webinarima, stručne, aktualne i praktične članke, jedno pisano mišljenje i ostale pogodnostiDetaljne informacije o svim pogodnostima koje ostvarujete odabirom TEB-ovog sustava usluga i pretplatom na časopis „Financije, pravo i porezi“ pogledajte na:

Natrag