FOTO: FREEPIK
Trgovci se svakodnevno susreću sa zahtjevima kupaca za zamjenom robe ili povratom robe i novca, neovisno ima li kupljeni proizvod grešku (nedostatak) ili ne. Mora li i kojim zahtjevima kupca (potrošača) trgovac udovoljiti?
Obveza trgovca postoji u slučaju nedostatka na proizvodu ili danog jamstva, a propisane su Zakonom o zaštiti potrošača i Zakonom o obveznim odnosima.
Kada postoji materijalni nedostatak?
Nedostatak postoji ako:
- proizvod ne odgovara opisu, vrsti, količini i kvaliteti odnosno nema funkcionalnost kako je utvrđeno ugovorom o kupoprodaji ili su uobičajeni za proizvod iste vrste i koje kupac može razumno očekivati,
- proizvod nije prikladan za određenu namjenu za koju je potreban kupcu odnosno za koju ga kupac nabavlja i s kojom je upoznao trgovca,
- proizvod nije isporučen sa svom dodatnom opremom i uputama, uključujući upute za instalaciju,
- proizvod s digitalnim elementima nije isporučen s ažuriranjima,
- proizvod ne odgovara kvaliteti i opisu uzorka ili modela koji je trgovac stavio na raspolaganje kupcu prije sklapanja ugovora,
- je proizvod nepravilno instaliran odnosno montiran, a usluga instalacije čini dio ugovora o kupoprodaji i obavio ju je trgovac ili osoba za koju on odgovara,
- je proizvod za koji je bilo predviđeno da ga instalira (montira) kupac, nepravilno instaliran od strane kupca, a nepravilna instalacija posljedica je nedostatka u uputama koje je dostavio trgovac, a u slučaju proizvoda s digitalnim elementima trgovac ili dobavljač digitalnog sadržaja ili digitalne usluge,
- proizvod ne udovoljava ostalim propisanim kriterijima.
Odgovornost trgovca
Trgovac odgovora:
- za materijalne nedostatke koje je proizvod imao u trenutku prodaje odnosno predaje rizika na kupca, bez obzira je li mu to bilo poznato ili nije, a
- za nedostatke koji se pojave nakon toga ako su nedostaci posljedica uzroka koji je postojao prije toga.
Smatra se da je nedostatak koji se pokazao u roku od jedne godine od trenutka prijelaza rizika (isporuke) postojao i u trenutku prijelaza rizika, osim ako trgovac dokaže suprotno ili suprotno proizlazi iz naravi proizvoda ili naravi nedostatka.
Trgovac ne odgovara za nedostatke ako su u trenutku sklapanja ugovora bili poznati kupcu ili mu nisu mogli ostati nepoznati. Međutim, ako je trgovac izjavio da stvar nema nikakve nedostatke ili da stvar ima određena svojstva ili odlike, trgovac odgovara i za nedostatke koje je kupac mogao lako opaziti.
Prava kupca
Kupac koji je pravodobno i uredno obavijestio trgovca o nedostatku na proizvodu može od trgovca zahtijevati:
- uklanjanje nedostatak na proizvodu,
- da preda drugi proizvod bez nedostatka,
- razmjerno sniženje cijene,
- izjaviti da raskida ugovor, tj. vrati plaćeni iznos za proizvod.
Prilikom ostvarivanja prava na uklanjanje nedostatka kupac ima pravo izbora između popravka i zamjene stvari. Trgovac je ovlašten odbiti uklanjanje nedostatka ako su popravak i zamjena nemogući ili bi mu time bili prouzročeni nerazmjerni troškovi uzimajući u obzir vrijednost proizvoda bez nedostatka, značaj nedostatka i pitanje može li se popravak odnosno zamjena obaviti bez znatnih neugodnosti za kupca.
Kupac ima pravo na sniženje cijene ili na raskid ugovora tek ako prodavatelj nije uklonio nedostatak, ili je to odbio učiniti ili nije uklonio nedostatak u skladu s odredbama Zakona, te ako nedostatak postoji unatoč pokušaju prodavatelja da ga ukloni odnosno ako je prodavatelj izjavio da neće ukloniti nedostatak ili iz okolnosti očito proizlazi da neće ukloniti nedostatak u razumnom roku ili bez znatnih neugodnosti za kupca te ako je nedostatak tako ozbiljan da opravdava trenutačno sniženje cijene ili raskid ugovora.
Kupac nema pravo na raskid ugovora zbog neznatnog nedostatka, ali ima sva druga prava iz odgovornosti za materijalne nedostatke uključujući i pravo na popravljanje štete.
Dakle, obveza trgovca za vraćanjem novca proizlazi samo u slučaju kada postoji materijalni nedostatak na proizvodu, a trgovac ne može ispuniti jedan od prethodnih uvjeta. Vraćanje novca kupcu u bilo kojem drugom slučaju dobra je volja trgovca.
Napominjemo da u slučaju prodaje proizvoda izvan prodavaonica i na daljinu potrošač ima pravo, ne navodeći razloge za to, jednostrano raskinuti sklopljeni ugovor od dana njegova sklapanja odnosno dana kada je proizvod predan potrošaču u posjed, a najkasnije u roku od 14 dana. Trgovac mora vratiti kupcu novac najkasnije u roku od 14 dana od dana kad je primio obavijest o raskidu ugovora, ali tek kad kupac vrati proizvod.
----------
Osigurajte jednostavnu, brzu i praktičnu primjenu računovodstvenih, poreznih i ostalih propisa u praksi kroz neograničeno telefonsko savjetovanje, popuste na TEB-ovim seminarima i webinarima, stručne, aktualne i praktične članke, jedno pisano mišljenje i ostale pogodnosti. Detaljne informacije o svim pogodnostima koje ostvarujete odabirom TEB-ovog sustava usluga i pretplatom na časopis „Financije, pravo i porezi“ pogledajte na:
Natrag