FOTO: UNSPLASH
Neke neprofitne organizacije (u nastavku: NO) mogu voditi jednostavno knjigovodstvo i primjenjivati novčano računovodstveno načelo. No kod prestanka ispunjenja uvjeta za vođenje jednostavnog knjigovodstva, moraju ponovo početi voditi dvojno knjigovodstvo.
S druge strane, druge NO koje i u 2025. ispunjavaju uvjete za daljnje vođenje jednostavnog knjigovodstva mogu prijeći na vođenje dvojnog knjigovodstva.
Kome se i u kojem roku obvezno prijavljuju ove promjene i kakve posljedice imaju za NO, pišemo u nastavku.
Obvezno dvojno knjigovodstvo
NO obvezne su voditi knjigovodstvo po načelu dvojnog knjigovodstva, prema rasporedu računa iz računskog plana propisanog za NO. Svaka NO prve tri godine od osnivanja obvezna je voditi dvojno knjigovodstvo. Nakon tog razdoblja zakonski zastupnik NO može donijeti odluku o vođenju jednostavnog knjigovodstva i primjeni novčanog računovodstvenog načela ako je:
- vrijednost imovine NO na kraju svake od prethodne tri godine uzastopno manja od 30.526,25 eura (odnosno 230.000,00 kuna, do 31.12.2022.) i
- godišnji prihod NO u svakoj od prethodne tri godine uzastopno manji od 30.526,25 eura (odnosno 230.000,00 kuna godišnje, do 31.12.2022.) godišnje.
Ako je čelnik u trenutku dok je važilo ispunjenje ovih uvjeta bio donio takvu odluku i ako je ta činjenica bila prijavljena Ministarstvu financija te je bio izmijenjen podatak u Registru neprofitnih organizacija, NO od tog trenutka vodila jednostavno knjigovodstvo.
Prestanak ispunjenja uvjeta za vođenje jednostavnog knjigovodstva
Ukoliko za NO s istekom 2024. godine više nisu zadovoljeni uvjeti za vođenje jednostavnog knjigovodstva u 2025., a to znači da prihodi i vrijednost imovine za sve prethodne 3 godine (2022., 2023. i 2024.) nisu manji od 30.526,25 eura (odnosno 230.000,00 kuna, za podatke za 2022.), NO mora u 2025. početi voditi dvojno knjigovodstvo i tu činjenicu prijaviti Ministarstvu financija, odmah nakon predaje godišnjeg financijskog izvještaja za 2024. Prijava promjene u Registru neprofitnih organizacija obavlja se u obrascu: RNO-P tako što se unosi kao novi podatak: „obveza vođenja dvojnog knjigovodstva“.
Nakon upisa ove promjene u Registar NO, NO otvara poslovne knjige dvojnog knjigovodstva za 2025., postaje obveznik predaje polugodišnjeg i godišnjeg financijskog izvještaja za 2025. Također, s obzirom da postaje obveznik vođenja dvojnog knjigovodstva, NO postaje obveznik izrade godišnjeg programa rada i financijskog plana za njegovu provedbu. Također, takva NO postaje obveznik obavljanja samoprocjene učinkovitosti i djelotvornosti funkcioniranja sustava financijskog upravljanja i kontrola.
Obrazac: RNO-P potrebno je dostaviti poštom ili osobno, na adresu Ministarstvo financija, Služba za neprofitno računovodstvo i izvještavanje, Katančićeva 5, 10 000 Zagreb. Uz obrazac se ne dostavlja druga dokumentacija niti se plaća upravna pristojba.
Dobrovoljno vođenje dvojnog knjigovodstva
Ukoliko su za NO s istekom 2024. godine i nadalje zadovoljeni uvjeti za vođenje jednostavnog knjigovodstva u 2025., a to znači da su prihodi i vrijednost imovine za sve prethodne 3 godine (2022., 2023. i 2024.) manji od 30.526,25 eura (odnosno 230.000,00 kuna, za podatke za 2022.), ali se zakonski zastupnik NO odluči opozvati odluku o vođenju jednostavnog knjigovodstva, NO mora u 2025. početi voditi dvojno knjigovodstvo i tu činjenicu prijaviti Ministarstvu financija. Prijavu treba provesti odmah nakon predaje godišnjeg financijskog izvještaja za 2024. Prijava promjene u Registru neprofitnih organizacija obavlja se u obrascu: RNO-P tako što se unosi kao novi podatak: „NO koja udovoljava uvjetima za vođenje jednostavnog knjigovodstva, a odluči se za dvojno knjigovodstvo“.
Nakon upisa ove promjene u Registar NO, NO otvara poslovne knjige dvojnog knjigovodstva za 2025., postaje obveznik predaje polugodišnjeg i godišnjeg financijskog izvještaja za 2025. S obzirom da takva NO ne postaje obveznik vođenja dvojnog knjigovodstva, i nadalje neće biti obveznik izrade godišnjeg programa rada i financijskog plana za njegovu provedbu. Također, takva NO neće ni nadalje biti obveznik obavljanja samoprocjene učinkovitosti i djelotvornosti funkcioniranja sustava financijskog upravljanja i kontrola.
Prelazak na dvojno knjigovodstvo - Uputa
Uputa Ministarstva financija o načinu evidentiranja poslovnih promjena kod prijelaza iz sustava jednostavnog knjigovodstva na sustav dvojnog knjigovodstva može se preuzeti na ovoj poveznici: Prijelaz iz jednostavnog u dvojno knjigovodstvo.
Pročitajte više:
FIP br. 2/24, N. Bičanić, str. 215.
FIP br. 1/25, N. Bičanić, str. 254.
----------
Osigurajte jednostavnu, brzu i praktičnu primjenu računovodstvenih, poreznih i ostalih propisa u praksi kroz neograničeno telefonsko savjetovanje, popuste na TEB-ovim seminarima i webinarima, stručne, aktualne i praktične članke, jedno pisano mišljenje i ostale pogodnosti. Detaljne informacije o svim pogodnostima koje ostvarujete odabirom TEB-ovog sustava usluga i pretplatom na časopis „Financije, pravo i porezi“ pogledajte na:
Natrag